Thursday, December 03, 2009

Ninja Assissin

Ninja Assassin

Genre: action

Studio: Warner Bros.

Director: James McTeigue

Cast: Rain, Naomie Harris, Rick Yune

Sinopsis (versi aku):
Kisah tentang Raizo (lakonan Rain) seorang ninja yang dilatih dari kecik untuk jadi pembunuh yang takde hati perut bersama sekumpulan anak yatim yang senasib dengannya yang digelar 'ozuno'. Mereka diculik dan dibawa ke suatu tempat rahsia. Semasa dalam 'kem latihan', Raizo adalah murid kesayangan kepada masternya (apa nama tah, lupa) yang sangat ganas mukanya. Dalam 'kem latihan, Raizo jatuh cinta dengan Kiriko yang jugak 'ozuno' sepertinya. Tapi Kiriko dibunuh sebab cuba melarikan diri. Apabila dewasa, Raizo diarahkan membunuh seseorang untuk membuktikan kesetiaan dan ketaatannya kepada 'keluarga'nya yang dikenali sebab 'Clan 9' (bukan cloud 9 ye adik²). Selepas berjaya melaksanakan tugasan tu, die menghadapi satu lagi ujian dimana masternya mengarahkan dia membunuh seorang budak perempuan yang cuba melarikan diri dari 'kem latihan'. Di sinilah segalanya bermula. Dia dengan sengaja mengingkari arahan itu dan mencederakan masternya menggunakan senjata specialnya (yang aku tatau apa nama die) tepat ke muka masternya.




Darah cam air sirap kat kenduri kawen je

Setelah keluar dari 'keluarganya' itu, die masih terus berlatih dan menjadi ninja baik yang sentiasa cuba membantu mangsa yang menjadi mangsa ninja jahat (boleh paham tak ayat tu?). Raizo bertemu Mika (Naomi Harris) seorang penyelidik forensik yang cuba menyelidik tentang beberapa kes yang berkaitan dengan ninja secara mendalam. Ini menyebabkan dia (Mika) diburu oleh kumpulan ninja 'ozuno' itu tanpa dia sedari. Raizo yang cuba menyelamatkan Mika telah membawa Mika lari bersamanya. Tapi mereka tersalah langkah setelah menemui rakan sekerja Mika, Ryan (yang aku tatau lakonan sape). Raizo ditangkap dan dikurung di sebuah tempat yang tak diketahui. Namun 'ozuno' yang memburu Mika dan Raizo berjaya menjejaki mereka. Maka berlakulah pertempuran yang dasyat.


Brutal gile mamat ni!


Inilah Mika..

Mika berjaya menyelamatkan Raizo daripada dibunuh dan membawanya ke suatu tempat. Raizo yang cedera parah akhirnya diculik oleh kumpulan 'ozuno' yang memburunya. Tapi Mika yang sememangnya menyedari keadaan tu akan terjadi awal² lagi dah memasukkan sejenis peranti untuk mengesan ke mana Raizo di bawa. Peranti yang diberikan Ryan kepada Mika itu akhirnya berjaya menemukan mereka dengan 'kem latihan' yang selama ini tersembunyi. Pertempuran antara ninja dan angkatan tentera US yang dasyat pun bermula.

Sekian.

Kalau nak detail lagi, sila la pegi tengok movie ni ye. Tapi dinasihatkan kepada mereka yang geli dengan darah, sila jangan menempah maut! Sebab sepanjang cerita ni, dari awal sampai ke akhirnya, darah memancut² di sana sini macam air sirap. Pertempuran mereka teramat ganas sebab tunjuk sampai tahap badan boleh putus dua, putus tangan, putus kaki dan tak kurang jugak putus kepala! Haih, aku yang dah tengok ni pun boleh terasa nak muntah lagi kalau diingatkan. Ngeri betul! Walaupun aku tau itu semua hanya tipu belaka. Walaubagaimanapun, aku salute jugak la dengan teknk CGI yang mereka guna dalam filem ni. Nampak real dan meninggalkan kesan yang mendalam. Cuma yang tak bestnya, ninja kalah jugak di akhir cerita. Biasalah US, mesti die nak tunjuk mereka yang terhebat. Padahal boleh je ninja² tu guna teknik pembahagi bayang ke, teknik ilusi ke apa nak kasi askar² US tu kalah, hahaha. Naruto la pulak!


Naruto gak best nak layan kalau bab ninja² ni
Takde ke sape² nak filemkan naruto ni ek?


Kelemahan filem ni mungkin pada jalan ceritanya yang bosan dan kurang isi penceritaan. Jadi plot ceritanya nampak terlalu ringkas dan ada setengahnya seolah-olah muncul tiba². Jadi untuk sesiapa yang berniat nak menonton cerita yang berseni, berdialog, bercerita dari hati ke hati. Ini bukan filem yang sesuai untuk anda okey..!

Nota kaki lapan: Cam tak caye je tengok badan Rain tu dah berketul² macam tu. Aku rasa masa Drama Full House dulu badan die normal je cam orang biasa..

Till my next post.. Bye bye bye..




-END-

1 Mak Joyah Bertandang:

cik tina said... Jawab Balik

sakit ati tgk cte neh ok..separuh dr cita neh sy tutup mata..asik nak potong² je..eeeee

Related Posts with Thumbnails