Monday, December 28, 2009

Lengkap sudah rukun hidup mereka

Alhamdullillah. Sabtu lepas selamat sudah abah, mummy, mak itam dan jemaah haji yang sama penerbangan dengan mereka kembali ke tanah air. Penerbangan yang sepatutnya berlepas tertunda 2 jam kerana masalah teknikal di sana. Akibatnya, flight yang sepatutnya tiba pukul 8:30 malam tertunda hingga ke pukul 11:30. Kami ramai² sekeluarga menanti kat KLIA dengan penuh sabar. Sempat jugak aku menjelajah ke segenap ruang legar KLIA. Maklum la, itu kali pertama aku menjejakkan kaki kat situ. Perasaan teruja tu memang ada la (jakun le katakan). Sebelum ni hanya memandang dari luar je. Sementara menunggu, bie bawak aku ke anjung tinjau. Kat situ dapat la tengok flight yang baru mendarat dan yang nak berlepas. Kebetulan, flight Saudi Air yang abah, mummy & mak itam naik memang baru tiba. Jadi alang², kami pun meninjau dari jauh kelibat mereka. Sebaik je mata terpandangkan susuk tubuh yang dikenali, melompat sepupu² bie yang kecik² tu kegembiraan.

Terus kami semua menanti kat arrival hall pulak. Manusia dari entah mana memenuhi ruang. Masing² dengan tujuan yang sama, menanti ahli keluarga yang masih sibuk dengan urusan pengambilan bagasi di dalam sana. Hampir sejam menanti, masih tak kelihatan wajah yang kami tunggu². Hanya sekitar pukul 1 pagi, baru la mummy dan abah keluar. Mak itam lebih awal keluar dari mereka. Bersalaman, berdakapan. Drama air mata diiringi bersama. Hurmm, air mata memang tak dapat dipisahkan dengan kisah hidup manusia agaknya. Selesai berpamitan, masing menuju ke parking untuk berangkat pulang. Tak tertahan rasanya mata menahan mengantuk. Sebelum ada yang terlelap, perjalanan harus dimulakan.


Sesampainya kat rumah. Jam di tangan dah pun ke angka 2:30 pagi. Kepala aku dah betul² berat. Mata apatah lagi. Usai bersalin pakaian, aku terus terlena hingga keesokkan paginya langsung tak berkutik² lagi. Kepenatan yang amat sangat! Paginya, lain pulak urusan yang menunggu. Jamuan makan pagi dan doa selamat pulak acaranya. Agak kelam kabut sebab semuanya bangun lambat. Bahana kepenatan semalam la tu. Sampaikan abah yang biasanya ke surau setiap pagi pun boleh kesiangan. Mujur la ada yang tersedar. Hidangan jamuannya mudah, nasi lemak dan kuih muih, ditempah siap. Jadi tak la bersusah payah menyediakan itu ini. Yang kelam kabut hanya la untuk menghidangkan sebelum tetamu yang dijemput sampai.



Selesai majlis, baru la dapat berehat² dengan tenang, itu pun belum dikira lagi kesempatan yang dicuri ke Kepong. Sempat menerjah warehouse sale pakaian Disney. Niat di hati nak cari untuk diri sendiri kalau ada. Tapi sayangnya, baju kanak² je yang menimbun. Jadi, sempat menyambar untuk budak² bertiga (anak² akak aku) tu je la. Tu pun dengan susah payah menyelongkar.


Dapat untuk Alif & Adam je. Untuk Hafiy tak ketemuan..

Benar² inginkan rehat yang mencukupi rasanya badan ni. Bila la agaknya dapat ke suatu tempat nak bercuti sambil merehatkan minda dan badan ye? Sila la jawab kepada yang berkenaan. Hehehe..

Nota kaki lapan: Penat sangat sampai ke hari ni terasa lagi mengantuknya..

Till my next post.. Bye bye bye..




-END-

4 Mak Joyah Bertandang:

Aidi-Safuan said... Jawab Balik

wah...da lengkap semua rukun islam.beshnya... =)

i.z.m.a said... Jawab Balik

alhamdulillah.. dah sampai masa, sampai seru kan... turn kite ni tah bile la agaknya... beyond imagination lagi

k-mie said... Jawab Balik

otak belum fully functioning sbb belum cukup rehat. so lepas tunggu cukup rehat baru soalan itu dpt dijawab :D

lagenda said... Jawab Balik

Salam Ziarah.......

Selamat kembali ke tanah air

Related Posts with Thumbnails