Saturday, December 26, 2009

Lawatan pertama kali ke Downtown Danau Kota..

Malam tadi aku mengikut ipar2 aku berembun malam. Lokasi dituju, Downtown Danau Kota. Bie awal2 dah bagitau taknak ikut sebab die nak temankan wan yang ada kat rumah sorang. Jadi aku jadi orang bujang la untuk satu malam. Tujuan bukan la untuk bershopping pun. Cuma menunaikan hasrat Pak Andak sekeluarga yang datang dari Perak. Teringin nak tengok apa sangat yang menariknya Downtown tu. Tapi plan asal sebenarnya anak2 Pak Uda yang dari Kinrara beria2 nak pegi. Sayangnya hasrat mereka tak kesampaian sebab Pak Uda yang tak larat berjalan malam (asalnya diorang ingat lepas maghrib dah boleh pegi, haha).

Jadi selesai je ber'meeting' kat rumah Mak Nyang (meeting pasal perjalanan ke KLIA malam ni), kami balik ke rumah dulu berehat2. Lebih kurang jam 11 malam, baru gerak ke Danau Kota. Kepala aku dah mula berdenyut masa ni. Tapi aku tahankan sebab nak menemankan adik ipar aku yang sorang tu. Sampai je kat sana, keadaan dah mula sesak. Ramai sungguh manusia kat situ. Nasib baik la tak abis sekali pusing dah dapat parking. Tak la jauh sangat kena berjalan. Sesak padat dengan manusia di sana sini. Membuatkan kepala aku yang memang dah sedia berdenyut bertambah lagi denyutnya. Tapi aku kuatkan semangat, teruskan berjalan. Asalnya berjalan dalam kumpulan, tapi akhirnya terpisah. Dalam kesesakkan orang di sana sini tu, memang susah nak bergerak sekali. Jadi baik bergerak ikut kehendak sendiri. Kejap jumpa, kejap hilang. Itu lah keadaannya sepanjang jalan. Aku tak banyak sangat nak pikir bershopping asalnya. Tapi, godaan rupanya sungguh kuat. Mujur la dapat jugak aku tahan amukkan nafsu bershopping tu. Daripada plan asalnya nak berjalan je, sudahnya penuh jugak tangan, hehehe.





Habis jugak la RM60. Tapi aku beli benda2 yang perlu je. Kalau ikutkan hati, banyak je yang aku sambar. Tapi mengenangkan bajet belanjawan yang tak mengizinkan, aku beringat jela. Tambahan berjalan sorang, rasanya macam nak je aku sambar apa yang ternampak dan berkenan. Bahaya jugak rupanya berjalan sorang ni, takde advisor. Tapi kalau dapat advisor yang kaki shopping, tak guna jugak la. Hahaha.



Puas berpusing, puas berhimpit di sana sini. Aku pun decide nak stop bersesak. Takut nanti kalau teruskan perjalanan, makin bertambah pulak barang yang dibeli. Hehe. kebetulan pulak masa menghala keluar dari kawasan bazaar tu, terjumpa dengan adik2 ipar aku. Kami pun sama2 la berjalan keluar. Dan sedari awal tadi memang dah plan nak pekena steambot cucuk2. Tak lengkap la rasanya kalau tak rasa. Apa lagi, 5 cucuk aku sambar. RM1 secucuk, mahal! Aku rasa dulu2 baru 60sen - 80sen je masa zaman aku makan kat area belakang Plaza Kota Raya. Zaman berubah, harga apa2 pun makin naik. Terasa pulak macam nak try bisnes steambot ni, modal kecik untung boleh tahan. Customer pun tak susah cari. Meniaga je tepi bus stand, sure ada pelanggannya. So, ada sesape yang sanggup jadi share partner?? Hahaha.



Selesai membedal steambot, maka pulanglah kami semua meninggalkan kawasan yang sesak padat itu. Makin malam, makin ramai pulak manusia yang datang. Orang bandar memang pelik hidupnya kan. Kalau kat kampung pukul 10 tu memang dah sunyi sepi pun. Kat bandar, pukul 3 pagi pun penuh lagi manusia atas jalan. Pelik!

Nota kaki Lapan: Aku adalah orang bandar yang lagi suka dengan culture kat kampung... Inilah aku..


Till my next post.. Bye bye bye..




-END-

0 Mak Joyah Bertandang:

Related Posts with Thumbnails