Monday, November 30, 2009

Happy Belated Aidiladha

Boleh ke wish macam tu?? Hehe, ye aku tau aku agak terlambat nak wish. Tapi rasanya tak salahkan, biar lambat asal selamat!



Sedikit cerita sepanjang hujung minggu berhari raya. Tak banyak aktiviti yang aku buat. Memang kebiasaannya macam tu. Jarang sangat aku berjalan kalau time raya korban ni. Ditambah pulak dengan keadaan aku yang tengah 'merehatkan' perut ni. Lagi la aku rasa malas nak ke mana². Jadi duduk kat rumah adalah keadaan yang paling selamat untuk aku. Hehe, faham² la kenapa ek.

Malam raya which is hari Khamis lepas, terus shoot dari rumah ke rumah pak busu. Ada kenduri kesyukuran. Tapi aku cuma dapat join di penghujug majlis. Masa aku sampai pun jam dah menunjukkan pukul 10 malam. Apa nak di kata, malam raya. Jem di sana sini. Mujur bie ambik jalan jauh yang kurang jem. Walaupun merentasi KLIA dan jugak sebahagian dari Nilai (highway PLUS dari Damansara - Selatan). Memang sepanjang jalan, berderet² kereta yang menghala ke utara. Masuk je highway PLUS KL - Seremban, kereta yang bersusun hampir tak bergerak menghala ke selatan. Mujur la aku hanya melawan arus. Perjalanan kami sangat smooth!

Di pagi raya pulak, aku mau pun bie tak bangun awal sangat pun. Kepenatan semuanya. Mak pagi² lagi dah siap menghidang juadah² wajib pagi raya (nasi impit, lemang, rendang, kuah lodeh) yang mengancam selera. Tapi aku kuatkan semangat! Alhamdulillah, setakat hari ni, saat entry ini ditulis taip, aku masih mampu bertahan. Usaha tangga kejayaan. Dugaan itu berlanjutan sepanjang hari! Malah keesokkan harinya jugak. Apa nak dikata, kalau dah namanya hari raya kan. Makanan dan perayaan kan dah macam aur dengan tebing. Tak boleh dipisahkan. Tambahan pulak raya korban, sup daging / tulang tu dah menjadi sesuatu yang lazim (aku adalah pemangsa sup tegar!!). Mujur la aku dapat mak yang memahami. Takde la kena paksa jugak makan. Kalau tak, naya jugak aku. Di hari Ahad pulak, ikut mak ke kenduri kawen. Aduh, dugaan hebat jugak ni. Ayam masak merah yang memanggil², tapi hati tetap tabah sambil dipanah matahari. Bukan la lapar pun, cuma nafsu yang menggelodak. Lebih hebat, ada pulak godaan cendol. Lagi la aku rasa tertekan sedikit. Tapi takpe, aku masih mampu bertahan sampai saat ini.



Tapi malam ni, aku terpaksa mengalah. Kondisinya kalah-kalah, menang-menang. Apa pun keputusan, ia tetap tak menyebelahi mana² pihak. Jadi baik aku pilih yang di tengah². Malam ni ada appreciation dinner untuk aku dan kawan² seopis lain yang sama² berhempas pulas (ye ke?) masa annual dinner yang lepas. Takpe, akan aku hadapi dengan tenang segala makanan² yang terhidang tu nanti. Yang penting, kawal diri kawal nafsu.


Menung jela keje ko skang!!


Inilah tempat yang nak dituju malam ni..

Oh, ye. Aku dalam program diet yang bersungguh² kali ni. Semangat memang sangat membara. Harap² baranya bertahan lama. Jangan nanti ditiup angin lepas tu terus padam. Doa²kan la kejayaan aku okey! Insya-Allah, bila dah capai matlamat yang aku nak, aku akan reveal dan tepek testimoni aku kat sini.

Nota kaki lapan: Ini dah macam bukan cerita raya kan.. Hahaha, lantak lah..

Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

0 Mak Joyah Bertandang:

Related Posts with Thumbnails