Friday, November 20, 2009

Ikan Bebek.. Apa tu??

Beberapa hari lepas, kalau tak salah aku hari Selasa. Aku menghabiskan masa dengan menerjah blog² yang ada dalam list aku. Masa melepak membaca entry² yang ada kat blog bro Mazidul, aku terbaca satu entry yang dah agak lama (bulan 9 2008 kalau tak silap). Dalam entry tu die ada cerita pasal gerai makan kat kawasan perindustrian PJ, jalan ss51/217. "Ikan bebek" namanya. Pelik kan bunyinya. Tapi sebenarnya itu adalah nama lain bagi menu ikan cencaru sumbat sambal. Aku pun baru kali pertama terbaca. Tak pernah pulak tau ikan tu ada nama lain. Jadi, tengaharinya aku ajak bie ke sana. Nasib baik la aku ni dapat suami yang sporting dan memahami. Die dengan rela je nak pegi dengan syarat aku yang drive. No problem, asalkan dapat pegi cuba.


Nasi panas, ikan panas, cuaca mendung.. Great combination..


Simple..


Licin pinggan dua orang yang kebulur sangat

Niat kali ni memang sekadar nak mencuba je. Memenuhi kehendak tekak yang datang tiba². Mungkin takde lagi percubaan kali kedua. Sebabnya ialah, tempatnya yang agak jauh dari opis aku dan kami terpaksa menempuh jalan² yang ada kemungkinan untuk jem bila² masa iaitu Federal Highway. Sedap sangat ke? Entah la, kalau ikut pengamatan aku. Hanya ikan tu je yang membuatkan orang ramai sanggup menunggu kot. Ikan tu memang digoreng panas², jadi bila makan memang terasa la enaknya. Dengan nasi putih 2 pinggan berlaukkan ulam raja, 5 ekor gulai udang, sambal belacan, seekor "ikan bebek", telur asin, air suam dan limau ais. Perut yang kosong sudah pun selamat diisi dengan penuh manfaat. Dan kami membayar RM8.20 untuk kesemua itu. Boleh la, tak mahal, tak murah..

Tapi spoil sikit sebab masa kami sampai, nasi belum masak (aku tak sure tu round keberapa diorang masak nasi). Kami menunggu nasi untuk 15 minit tanpa sebarang sapaan dari tuan punya kedai, contohnya bagitau yang nasi tu ada lagi berapa minit, suruh order air dulu ke.. It was just nothing. Ada terasa macam orang bodoh pun ye jugak berdiri kat situ tanpa layanan (well, aku kan customer. Semestinya memerlukan layanan kan!). Mungkin jugak dek kerana permintaan yang banyak, ikannya digoreng kurang sempurna. Tapi untuk gerai seperti tu, apalah sangat layanan yang boleh aku harapkan. Jadi, aku terpaksa redha jela. Maka, itu la kali pertama dan mungkin juga terakhir aku makan kat situ.

Ini pulak entry selingan..

Semalam masa pergi keje, macam biasa kami melalui jalan² yang agak sibuk. Masa baru masuk ke LDP, tiba² aku terpandangkan satu suasana yang tak sedap mata memandang. Mula² aku tak perasan, bie yang tiba² menjerit "ish! bawak baby camtu je ke??". Rupanya ada sepasang ibu ayah yang kurang akalnya membahayakan nyawa anak kecil mereka tanpa rasa belas kasihan. Baby tu mungkin lingkungan umurnya hanya 8-12 bulan. Didukung dan diletak atas ribaan ibu tanpa ada sebarang tali atau pengikat yang menjadi menyokong kedudukannya atas ribaan ibu. Hanya berbekalkan pegangan erat (yang bisa je terlerai andai sesuatu yang buruk itu berlaku) ibunya. Apa yang ada dalam fikiran kedua ayah dan ibu tu agaknya? Mungkin ada di kalangan kita tak mampu nak berkereta sendiri, tapi tak ada ke cara lain selain dari bermotor macam tu? LDP tu bukan calang² sibuknya di pagi hari. Kereta, motor, lori dan segala jenis kenderaan mencelah dengan laju² belaka. Jadi, untuk kedua ayah dan ibu ini. Fikirkanlah ye. Takkan kamu berdua saje yang maukan keselamatan dengan menutup litup kepala kamu tu dengan helmet yang canggih dan mahal? Sedangkan anak kamu itu kepalanya terdedah tanpa sebarang perlindungan. Ada akai, guna la!!


Sebaik je selepas gambar ni diambil.
Si ayah dengan slumbernya main pass² botol susu ke belakang!!


Jadi untuk ayah, papa, daddy, abi, walid dan juga mak, ibu, mama, ummi, mummy di luar sana. Jangan la pentingkan diri sendiri je. Jangan sampai dah terhantuk baru nak terngadah. Kenanglah susah payah nak mendapatkan seorang anak. Jangan dengan mudahnya menggadai nyawa mereka demi kepentingan kita orang² dewasa semata-mata..

Nota kaki lapan: Lokasi yang sama (depan MOFAZ) pernah terjadi kemalangan maut melibatkan penunggang motor yang dilanggar kereta. Sekitar awal tahun ini..

Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

2 Mak Joyah Bertandang:

Melz said... Jawab Balik

fuhh... terliur den tgk brader tuh makan :P

i.z.m.a said... Jawab Balik

hehehe, brader itu ialah somi saye!! tgh panas, tu yang moncong panjang je, hehehe..

Related Posts with Thumbnails