Thursday, August 12, 2010

Diari Ramdhan #1 - Frust!

Ding dong..

Salam Ramadhan semua. Ceh, mentang² dalam bulan puasa kan. Greet orang pun penuh sopan santun, takde terjah² macam selalu. Adakah anda semua puasa hari ni? Saya? Owh, Encik Bos di atas langit sana dengan senang hati memberi saya cuti sakit selama 4-6 hari mengikut keperluan saya. Maka, saya dibenarkan makan di waktu tengahari. Nak join makan mekdi? Hahaha. Sila jangan sakit jiwa dengan statement itu okey. Pasti ada yang membaca entry ni semasa lunch hour akan terasa ingin menghentakkan kepalanya ke meja kan. Bawak² bersabar, tu semua ujian di bulan puasa ni. Jangan dilayan sangat perasaan lapar tu, hehehe. Tapi, kalau dapat aiskrim sundae mekdi tengahari ni, pun best jugak kan. Wakaka!

Mintak ampun ye kepada yang dah terliur. Aku janji, dalam entry ni aku tak letak seketul pun gambar makanan demi menjaga hati² yang dah tercabar dengan statement mekdi di atas tu. Kang kalau letak gambar, maunya ada orang cari aku kat opis ni kasi tumbuk mulut bertubi². Jadi, sekali lagi. Maafkan makcik ye anak² sekalian.

Adakah kalian berbuka dengan gembira semalam? Hurm, hari pertama sure semua pelahap kan. Kalau boleh semua nak masuk mulut serentak, betul tak? Ngaku cepat!(aku tau la aku pun sama je camtu dulu²). Tapi sebenarnya, tu perasaan sebelum makanan masuk mulut. Once dah kena air soya secawan, perut secara otometiknya macam full. Tu la fadhilat berpuasa, makan sikit pun dah kenyang gile babeng. Padahal, bulan² lain tu makan complete pagi-petang-siang-malam, tetap lapar jugak lagi kekadang. Asal ada masa terluang je, kalau boleh mulut tu nak mengunyah jela kan. Tapi bila puasa, masa berbuka tu jela kita makan. Lepas tu terus tersadai kekenyangan. Paling² pun masa moreh boleh la makan lagi semangkuk bubur pulut hitam. Nak lebih², memang tak mampu telan dah.

Semalam aku berbuka (walaupun tak puasa, term berbuka tu tetap aku nak guna untuk diri sendiri, hahaha) kat rumah mummy (MIL aku). Dimasak sepenuhnya oleh mummy tanpa bantuan aku sikit pun. Hampeh punya menantu kan. Datang bawak mulut, balik bawak perut! Nak buat camne, aku mana la sempat nak tolong². Mummy ni jenis masak nak awal² je. Tu maunya kul 4 die dah siap masak untuk berbuka. Mentang² cikgu takde opis hour macam aku kan. Senang die kata kalau dah siap masak awal². Sementara tunggu berbuka boleh lepak tengok tv, tengok rancangan masak memasak untuk membangkitkan selera dan nafsu makan sebelum berbuka tu kan. Hahaha. Bila sampai tang scene orang makan penuh berselera, mesti ada yang telan air liur sebab mulut terasa² je nak makan jugak. :P

Jadi, disebabkan aku ni tak menolong apa². Nak la bawak balik barang seketul dua juadah dari bazaar ramadhan kan. Balik keje semalam memang terus singgah bazaar ramadhan Kg. Sg. Penchala dengan penuh harapan. Niat memang nak beli murtabak (dah terkena mandrem sejak puasa tahun lepas). Sampai² situ dalam pukul 5. Aku tengok kete dah berderet² parking tepi jalan. Mak aih, ramainya manusia yang lagi laju dari aku rupanya. Aku ingat aku paling pantas. Dapat je park kete, cepat² aku usha pakcik yang jual murtabak feveret aku tu. Nak mencari gerai pakcik ni tak susah. Kalau nampak ada orang beratur pepanjang tu, tu la die. Pastu die punya bahan main letak dalam tong warna hitam (yang selalunya orang jadikan tong sampah). Walaupun orang yang jual murtabak kat situ ada lebih 5 gerai, tapi tetap la yang satu ni orang akan cari.

Arrangement gerai tahun ni dah berubah dari tahun lepas. So, kenala aku pusing jap nak mencari gerai pakcik tu. Tapi bila dah jumpa, nah! Terpaku kejap aku kat situ.



Punya la dah panjang berjela line orang yang beratur. Siap ber'corner' lagi tu. Aku tengok jam, masa tu dah pukul 5:10. Bajet² kalau dapat sampai turn aku dalam 5:30 ke 5:45 ke, ok la. Lambat dari tu aku tak sanggup. Sebab taknak sangkut sekali dengan orang yang balik keje kul 6 kang. So aku terus la beratur.

Seminit..

2 minit...

5 minit....

10 minit.....

Demmit! Aku tak gerak walau seinci pun dari tempat aku beratur mula² sampai tadi. Tengok jam 3-4 kali. Last² decide nak blah tanpa hasil. Bie pun cakap kalau lambat tak payah tunggu la. Aku terus la chow meninggalkan tempat kejadian dengan perasaan yang berat. On the way balik tu, terdengar pulak kat radio HotFM Zoomers ada kat situ. Satu kali lagi demm! Kalau tunggu sket tadi boleh jugak aku dapat hadiah macam dulu tu. Aku memang ada nampak kete diorang, tapi ingatkan saje singgah² je sebab aku tak nampak orangnya kat mana². Takpela, tu namanya bukan rezeki.

Sampai je umah mummy, terus landing depan tv. Bukak laptop, update status FB sebab kuciwa tak dapat murtabak best itu di hari pertama 'puasa'. Hahaha. Tapi takpela, bulan puasa ni ada 30 hari. Banyak lagi masa kalau nak membeli tu. Nasib baik mummy masak sambal sotong yang aku sangat suka & adik pulak belikan ayam percik. I loike! Terbukak selera aku mengalahkan orang lain yang puasa tu. Siap tambah² nasi lagi. Then pagi ni sahur aku join sekali. Makan nasi sebab taknak kelaparan kalau lunch ni tak dapat makan, hehehe. Lauk pagi tadi pun simple, daging burger goreng, telur dadar, sambal tempoyak. Tu pun dah cukup sangat. Kepala lagi pikir nak tido je sebenarnya. Mummy ada buat burger jugak, tapi aku kongsi je dengan bie. Tak larat la makan bebanyak di pagi hari.

Owh, sahur pun aku tak menolong mummy langsung. Teruk betul! Tapi aku cuci pinggan apa. Kira tolong la jugak tu kan? Hahahaha. Kira aku ni stok kalau kenduri kawen, orang yang tinggal belakang² sampai ke petang sebab nak tolong mengemas. Tapi aku basuh pinggan sendiri je pun. Boleh dikira tak tu? Hahaha.

Petang ni pun balik keje terus nak terbang ke bazaar tu lagi. Hari ni berbuka kat umah mummy lagi, tapi lepas berbuka terus balik rumah. Memandangkan hari ni aku balik awal, so aku rasa aku akan tunggu la walaupun line die panjang ke apa. Harap² jangan la panjang macam semalam..

Nota kaki lapan: Orang yang tak puasa di bulan puasa pun terseksa jugak tau. Percayalah..


Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

0 Mak Joyah Bertandang:

Related Posts with Thumbnails