Tuesday, August 24, 2010

Asal bulan puasa je, penyakit yang satu ni mesti datang..

Ding dong..

Saban tahun dari kecik sampai la dah tua bangka ni. Aku memang suka bila masuk bulan puasa. Sebab masa ni la dapat makan macam². Masa kecik, aku cukup suka ayam percik. Kalau bukan bulan puasa, aku boleh dapat time ada pasar malam je. Which is hari Sabtu & Khamis. Tu pun bukan la tiap² minggu pun aku dapat nak pow mak aku ajak pegi pasar malam. Selalunya aku simpan belanja sekolah sebab nak beli ayam percik tu punya pasal. Aku rasa bukan la mak aku taknak bagi, tapi ayam percik kan makanan sorang². Tak macam murtabak yang boleh dimakan beramai².

Lain pulak ceritanya kalau dalam bulan puasa. Tiap² hari aku boleh jumpa ayam percik ni kat bazaar ramadhan. Maunya tak gemuk hari² makan ayam kan. Hehehe. Dan yang lagi best, mak aku adalah salah sorang dari ramai² kat bazaar ramadhan kat Kajang & Semenyih tu dulu. So, setakat nak mintak sebatang (sebatang la kan sebab ada buluh tu) ayam percik tiap² hari tu adalah bukan satu masalah. Tapi sekarang ayam percik bukan lagi aku punya keutamaan la. Tak tau la sejak bila aku stop jadi peminat ayam percik. Mungkin sebab aku dah kurang minat makan ayam kot. Lagipun bila dah tua² bangka ni, tiba² selera pun ikut sama berubah.

Hurm, tapi ada la satu benda yang aku tak suka bila dalam bulan puasa ni. Sembelit. Entah kenapa, mungkin sebab aku kurang minum air kot. Memang ye pun kurang minum air. Dah tu, masa sahur memang jangan harap la nak minum lebih dari 2 gelas air masak. Masa berbuka pulak, tangan ni lagi laju mencapai air manis. Lagi² kalau ada air soya atau air tebu. Memang tak pandang dah la air lain. Air masak memang tak ingat langsung dah. Kalau sampai ke esoknya aku tak sentuh air masak tu biasa la aku rasa.

Orang kata sembelit ni sebab kurang makan makanan berserat macam buah. Tapi hakikatnya, memang susah nak tengok aku makan buah dalam bulan puasa. Kalau dulu masa berbuka kat dengan family, mesti ada buah tembikai. Jadi masalah sembelit tu ada kurang sikit. Tapi sekarang, memang susah la nak tengok aku makan buah dulu sebelum makan nasi. Sebab kepala tu dah pikir nak cepat makan nasi sebab perut dah menaga je nak makan kan. Lagipun malas nak potong² buah tu sebelum berbuka. Padahal dalam fridge sentiasa ada je epal hijau yang memang tak penah putus bekalan.

Klimaksnya pada penyakit yang satu ni, bila perut memulas² tapi 'hasilnya tak dapat dituai'. Memang rasa amat terseksa. Boleh dikatakan malam tadi 2-3 kali aku terjaga dari tido sebab perut adalah sangat kesakitan. Hingga sakitnya terasa ke lubang *****. Sorilah kalau citer ni agak kotor pada pemikiran pembaca, tapi memangnya itulah kenyataan die. Puas sapu minyak panas, tapi tetap jugak sakit tu tak hilang. Sakitnya macam senggugut, tapi 2 kali ganda.

Jadi, bangun pagi ni aku nekad. Taknak pegi keje, aku nak MC. Pegi klinik dah tengahari. Sampai² je klinik tutup pulak, ada lunch break. Aku ingatkan bulan² puasa ni takde rehat. Hahaha. Rupanya ada jugak. Kenalah menunggu dalam kete hampir sejam lamanya. Nasib baik la masa tu perut yang memulas tu dah berkurangan. Harap ubat dari doktor tadi dan jugak buah² yang aku makan dapat membantu. Tak tahan jugak sebenarnya menyimpan 'sisa kumbahan' ni lama² sangat.

Okey lah, nak sambung tengok The Vampire Diaries yang best ini. Ni pun dah jadi satu ketagihan jugak ni. Apsal la ensem sangat puntianak² ni agaknya. Oopss, laki ku lebih ensem. Kena sentiasa muhasabah diri ni. Hahaha.



Nota kaki lapan: Entry ni sedikit kotor. Harap maaf..



Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

1 Mak Joyah Bertandang:

zella y said... Jawab Balik

hehehhe...

time2 bln puasa ni mmg sembelit menyerang sbb kurang sgt2 minum air sbb klu terlebih minum plak jd mcm kembung semacam plak hehehh

vampire diaries.... saya pun suka! ;)

Related Posts with Thumbnails