Friday, August 13, 2010

Diari Ramadhan #2 - Dapat akhirnya

Ding dong..

Ingat entry semalam aku citer pasal nak beli murtabak kat bazaar ramadhan?

Yes, aku dengan gigihnya semalam beratur dalam kepanasan. Penantian yang menyeksakan jugak la. Walaupun aku terus gerak dari opis sharp 4:30 petang. Tapi malangnya, orang memang dah pack masa tu. Parking pun kena pusing sampai 2 kali. End up aku parking je kat area yang tak pernah² orang parking sebelum ni. Tapi takpe, aku sure menjelang aku nak balik nanti mesti berderet² join parking sekali. Jadi tinggalkan kete merah cumil itu keseorangan kese-kete-an.

Berjalan dengan penuh semangat terus ke gerai murtabak tak-tau-nama-apa. Tapi terus down bila tengok orang yang berbaris lagi panjang dari hari sebelumnya. Tambah pulak lagi, hari ni ada gerai lain bukak sebelah murtabak iaitu gerai sup. Bayangkan la kena beratur di samping peiuk besar bagak yang mengandungi sup panas di dalamnya. Dan di bawah periuk itu ada api yang sedang marak menyala. Ditambah pulak dengan sinar matahari petang yang tepat mengenai sasaran dan aku berbaju serba hitam! Tuhan je tau betapa seksanya masa tu. Tapi, demi menunaikan hajat hati. Sanggup aku bergadai tenaga.


Brader depan aku ni sampai basah kuyup baju dengan peluh

Aku mula beratur pukul 4:50 dan pukul 6:10 baru dapat murtabak yang aku nak. Cuba kira adik² baper jam kah aku berdiri tu? Akak dah penat sangat sampai tak larat dah nak kira. Sepanjang menunggu tu sempat jugak la hati menyumpah bila ada yang macam buat muke tak segan nak cilok order. "Kak 2 ye, jap lagi saya ambik". Amboi³, kut ye pun sedara mara ke, jiran tetangga ke. Jangan la obvious sangat weh. Cuba hormat sket dengan orang beratur sekian lama yang dah macam orang² tengah sawah ni. Benci betul orang yang macam tu. Kalau nak sangat order drive thru camtu, pegi mekdi la boleh? Tak kurang jugak dengan orang yang buat² tak reti macam mata tu dah tak nampak barisan orang beratur. Selambe je terus berdiri depan gerai nak order. Sib baik la makcik tukang bungkus adalah orang yang adil saksama (Tapi mula² tu aku dah pasang niat gak nak sound makcik ni kalau die layan orang yang tak beratur). No beratur, no order!


"Hepp, pi beratur belakang!"
Pic Source

Lepas berjam menunggu, peluh pun dah setengah baldi meleleh keluar. Akhirnya sampai jugak turn aku. Beli 3 ketul terus takde kurang². Padahal masa beratur tu dalam kepala pikir nak beli 2 je. Nafsu amarah namanya tu kan. Hahaha. Memang masa tu siap keluar dalam kepala, 'takmo dah beli kalau gini gaye'. Tapi marah manusia kan, apalah sangat tahapnya. Silap² minggu depan aku pegi la beratur beramai² kat sana kan. Well, murtabak tu really hard to resist la. Menggoda sangat.

Tak caya? Tengok ni..


Yummylicious..
Pic Source

See, camne la aku nak kata tidak kepada ini murtabak kan. Isinya padat, rasanya hebat, daging ayamnya mampat, kulitnya pun garing tak hengat. Tapi kalori & lemaknya pun, boleh tahan tu. Minyak penuh atas kuali die. Failed segala program diet kerana si buntal ini. Hahaha. Jadi tak boleh la makan selalu walau sedap manapun die.

Nota kaki lapan: Saya memang peminat murtabak nombor 1 dari kecik. Harap maklum..


Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

3 Mak Joyah Bertandang:

Whatever said... Jawab Balik

uishhh... comel giler murtabak ni. mmg padat & mampat je nampak gaya. slluurpppp!~

i.z.m.a said... Jawab Balik

@Whatever
Kemantapan terserlah bila dah masuk mulut.. huhuhu, tergugat iman!

fendifid said... Jawab Balik

Gigihnya beratur lama...

Related Posts with Thumbnails