Sunday, August 29, 2010

Bulan Puasa adalah Bulan Makan dan Bulan berjumpa kawan² lama

Ding dong..

Diam tak diam, kita dah pun masuk ke 10 hari terakhir Ramadhan. Insya-Allah, tak lama lagi dah nak raya. Hari kemenangan selepas sebulan melawan nafsu berlapar & dahaga. Alhamdulillah jugak sehingga ke hari ni aku diberikan kudrat dan kekuatan nak meneruskan ibadah puasa tanpa banyak cabaran dan halangan. Migrain yang selalunya rajin bertandang pun, sekarang dah jarang sangat terasa. Walhal, kalau dalam bulan² yang lain tu, jangan la terlewat sikit makan, sure penyakit aku yang satu tu datang. Tapi dalam pada seharian berpuasa dari pagi sampai ke petang, so far kepala aku ni macam memahami situasi aku. Kalau la sakit tu datang, memang terbaring la aku jawabnya nanti.

Setakat ni pun, walau perut berkeroncong lagu riang. Aku still steady dan boleh bekerja macam biasa. Lapar tu memang la terasa, tapi takde la sampai tahap macam nak pengsan kan. Lagi pulak keje duduk dalam opis berekon, tak terasa pun penat dan dahaga tu. Cuma masa balik Semenyih hari tu, memang terasa sangat dugaannya. Agaknya aku tak biasa berpanas dalam bulan puasa kali ni. Kebetulan masa tu kat rumah Atok panas terik. Boleh dikatakan masuk je tengahari, tekak aku ni kering satu macam. Petangnya pulak bila ke bazaar ramadhan, terliur bila memandang air soya, air tebu yang orang jual. Natijahnya, masa berbuka aku mulakan dengan minum air 2 gelas terus. Tambah pulak masa tu Makcik buat air bandung soda a.k.a soda gembira! Sementara menunggu azan berkumandang, mata ni asyik la dok menjeling air atas meja. Bie hanya mampu menggeleng je.

Padah memulakan berbuka macam tu, nasi pun terus tak lalu nak masuk sangat dah. Perut dah penuh dengan air. Tapi aku paksakan jugak telan nasi tu sebab taknak perut kosong nanti. Moral of the story kat sini, tak kira la sehaus mana pun tekak tu, cukuplah minum seteguk je sekadar nak membasahkan tekak. Dulukan makan nasi sebelum minum air. Lagi elok, berbuka dengan seteguk air, sebiji kurma. Lepas tu solat dulu. Selesai solat, baru la mula makan nasi. Tu pun jangan la makan sampai tak boleh nak bangun pulak. Hehehe. Jangan diikutkan sangat nafsu makan yang meruap² tu. Adatlah berpuasa, semua benda nampak sedap!

Dan sepanjang bulan puasa ni, dah beberapa kali jugak la aku merasa berbuka kat luar dengan kawan². Tak kira la samada yang dirancang ataupun yang mengejut. Salah satunya adalah event yang aku sendiri organize. Walaupun yang dapat hadir tu cuma beberapa kerat, tapi cukup berbaloi bagi aku. Bukan senang nak ajak kawan meluangkan masa nak jumpa macam tu. Tambah pulak dengan keadaan masing² yang dah ada komitmen sendiri, keluarga dan sebagainya. So, dah tentulah aku ni berbesar hati kalau ada yang sudi luangkan masa nak jumpa dan berbuka bersama. Bukanlah makan tujuan utamanya, tapi masa² macam tu lah kita nak rapatkan balik silaturahim yang mungkin dah sedikit renggang. Yelah, kalau dulu hari² bertentang mata. Sekarang ni, kalau takde benda² macam tu, susah rasanya nak kumpulkan semua.

So, minggu lepas kiranya berbuka puasa luar yang pertama. Ahlinya adalah ahli² Ikan Bakar Melaka Saban Tahun. Syukur, tercapai hasrat kami nak memecahkan tradisi berjumpa setahun sekali tu. Tahun ni dah 3 kali perjumpaan diaturkan. Yang pertama masa ke Melaka, kedua masa berkaraoke dan ketiga yang terbaru ni berbuka puasa. Ahli² biasa yang mesti ada, aku+bie, Rina+Azhar=Fatin, dan Namo. Tempat yang dipilih sejak awal, Wongsolo Ampang. Memang rancangan nak makan kat Wongsolo ni dah lama. Tinggal lagi waktunya je yang belum dapat dicari. Memandangkan bulan puasa dah sampai, jadi kami teruskan dengan agenda berbuka beramai² (walaupun sebenarnya kami berenam je, hehe).



Masa berbuka kat sini, adalah beberapa insiden yang tak menyenangkan hati terjadi. Makanan lambat, service tak teratur. Sampaikan aku bangun ke kaunter makanan sebab nampak ada orang lain yang order kemudian, tapi makanannya dah sampai dulu. Memang kepantangan sungguh la camni. Aku bukanlah nak marah, sebab aku paham orang ramai. Cuma aku nakkan explanation. Kenapa kami punya lambat yang hamat, tapi orang lain boleh dapat dulu kan. If the explanation satisfied me, then it's okey. "Owh, kami ikut turn. Turnya belum sampai lagi kak". "Abis yang table ni (sambil menunjuk ke arah table betul² depan kaunter) order kemudian tapi dapat awal tu, ape citer ye?". Sebab penjelasan diorang adalah sangat blur, jadi aku kasi jela 2-3 das. And guess what, tak sampai 5 minit lepas tu, makanan kami sampai. Kesemuanya tanpa tertinggal satu pun. Hurm, bak pahat dengan penukul. Tak diketuk, tak jalan..


Tragedi air tumpah. Mendalam maksudnya ni.. :P

Tu kisah minggu lepas. Tapi baru hari ni aku nak letak entry kan. Hehehe, so sorry wahai pembaca sekalian..

Yang terbaru iaitu semalam dan hari ni. Dua hari berturut² kami berbuka kat luar. Nasib baik la Encik Somi tak bising kan asyik nak kena menghulur note kepala agung tu. Bersyukur rasa dapat suami yang sporting dan supportive ni. Walaupun kedua-dua hari tu berbuka dengan kawan² aku, die tetap mainten je layan dengan sepenuh hati. Terima kasih yunk!

Semalam berbuka kat Ayam Penyet Ria, Sunway Mentari. Dengan geng² lama zaman belajar dulu. Walaupun yang hadirnya tak sampai 10% dari jumlah keseluruhan. Tapi dah cukup la setakat nak berjumpa. Mungkin hari raya nanti dah lain pulak halnya kan. Belum tentu lagi raya nanti dapat jumpa lagi. So, terima kasih la buat Mila+Abg Shah & family, Zura + Shah & family, Andy + Nisha & family. Kehadiran korang sangat² dihargai. Insya-Allah, ada kesempatan lain aku cuba organize lagi. Sejak masing² dah berkeluarga, agak susah la nak berjumpa kan. Tapi bila dapat berjumpa tu, rasa seronok sangat sebab dapat jugak mengimbau kenangan dulu². Zaman berpikir lebih banyak pakai lutut dari otak. Zaman suka melepak daripada memikirkan masa depan. Zaman tak pernah hiraukan keje sebab asyik nak main, melepak dan tido. Hurm, how I missed all that moment! Takpelah, yang berlalu kita biarkan berlalu. sekarang ni kite fokus hidup yang baru.


Anda semua memang sporting!

By the way, pesanan khas untuk Andy (kalau lah ko terbaca blog aku ni kan), jangan la menghilangkan diri lagi. Bukan senang nak cari kawan yang betul² kawan zaman sekarang ni. So, kalau rasa kami ni adalah kawan yang sebenar²nya, sila la keep in touch. Sebab kami ni tersangat la baik tau! Hahaha.

Dan tadi, turn berbuka puasa dengan kawan² zaman aku baru nak kenal dunia kebebasan. Zaman kali pertama berjauhan dari keluarga dan kawan² dari kecik. Mereka ialah kawan yang pada aku lebih sebagai kakak² yang jadi pembimbing masa aku ni baru nak belajar hidup sendiri kat kota besar KL ni. Walaunpun KL-Semenyih tu jaraknya tak la seberapa, tapi aku memang dibesarkan dengan keadaan yang terkawal dan dikawal. Aku memang tak penah ke KL sendiri sampai la aku habis sekolah. Paling jauh aku keluar, Leisure Mall, Cheras. Masa tu aku darjah 5 kalau tak silap. Kumpul duit raya dari raya pertama sampai la raya ketiga. Lepas tu keluar dengan kawan² naik bas. Masa tu tuhan je tau macam mana takutnya hati ni nak keluar sendiri sejauh tu. Dah biasanya aku keluar ke mana² dengan mak ayah aku naik kereta. Bila kena naik bas sendiri macam tu, seram rasanya! Tambah pulak takut kena marah andai kata balik lambat ke apa. Dan memangnya aku balik lambat sudahnya, lepas maghrib baru sampai rumah sebab bas rosak. Aduh, kenangan betul!

Back to story, tadi aku berbuka kat Restoran Mohd Chan Abdullah, Kelana Jaya. Mereka yang terlibat sebenarnya kakak² senior pada aku masa aku kat ILPKL dulu. Memang masa 1st sem kat sana, aku banyak habiskan masa dengan diorang. Bukan aku nakkan nama atau glam, cuma aku senang sebab diorang ni lebih matang dari aku. So, aku rasa selamat berkawan dengan diorang masa tu. Memang merasa la digelar sombong kalangan kawan² sama semester. Tapi entah la, mungkin sebab dari kecik aku memang lagi banyak berkawan dengan orang lagi berusia. Kalau sebaya ni rasa tak best, sebab perangai masing² macam budak baru nak naik masa tu kan. Masa tu la, sekarang dah takde hal. Sebab aku pun dah tua sekarang ni. Tapi ada jugak lagi yang lebih kurang sebaya aku, tapi pemikirannya kebudak²an. Kesian.




Siap dapat buah tangan lagi.. :)

Anyway, thanks buat Kak Yong yang jadi organizer untuk event tadi. Best dapat jumpa korang yang rata²nya dah pun bergelar ibu. Cepat betul rasanya masa berlalu kan. Anak masing² pun dah besar². Kena la selalu buat reunion macam ni sebab taknak nanti setiap kali jumpa, mesti terkejut tengok perubahan terlampau ketara. Contohnya aku la, dari saiz M ke saiz XL. Memang besar gila perubahan kan, hahaha. Jadi, moga perjumpaan kali ni bukan yang terakhir la untuk kite mudah²an. Moga tuhan panjangkan umur, sihat tubuh badan untuk kita jumpa lagi lain kali.

Nota kaki lapan: Ni la jadinya kalau peram entry lama², sekali kuar berjela! :P

Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

0 Mak Joyah Bertandang:

Related Posts with Thumbnails