Saturday, October 24, 2009

Paintball again.. Tapi ku hanya melihat dari jauh..

Happy weekend everyone!! Aku baru selesai menjamu selera bersama bie tersayang. Hari ni sangat penat dan itu membataskan aku untuk merajinkan diri nak memasak sendiri kat rumah. Jadi, melayanglah beberapa ringgit kat kedai makan tadi untuk menjana ekonomi negara,hehe. Dah dua malam la nampak gayanya aku tak memasak. Mujur Bie memahami kepenatan isterinya ni yang bertungkus lumus pagi tadi menyediakan makanan untuk paintball game kami mereka.

Semalam memang dah merancang nak makan kat luar je sebab kebetulan kami nak ke downtown Kota Damansara. Jadi, alang2 nak keluar tu lagi baik makan kat luar je. Tambahan pulak keesokkan harinya ada misi penting yang mesti aku laksanakan. Tugasan pertama sebagai jurugambar jemputan khas memaksa aku untuk memastikan persediaan mental dan fizikal cukup lengkap. Kalau tak, pastinya bidikan camera-DSLR-pinjam aku tu tak menghasilkan pulangan yang memuaskan. Kunjungan ke downtown Kota Damansara semalam pulak bertujuan nak membeli gloves untuk digunakan Bie masa paintball esok. Wah, dah gaya2 paintballer terlatih je gayanya (padahal main baru 4 kali, hahaha).


Suasananya macam makan kat rumah.. santai je..

Seawal 6:30 pagi aku dah bangun (hari keje pon aku tak bangun awal camni). Aku kena siapkan bekalan makanan yang nak dibawa ke sana nanti. Dah menjadi kebiasaan, aku akan sediakan lebih. Cukup untuk menampung semua yang ada nanti! Walaubagaimanapun, ini kali pertama aku terpaksa melupakan keseronokkan bermain paintball demi memberi ruang kepada yang lain untuk berseronok dalam field sementara aku snap setiap movement yang menarik pada pandangan mata aku. Ternyata, bukan mudah tugasan aku kali ni. Manakan tidak, aku shoot camera dalam keadaan orang lain sedang seronok shoot pellet mereka. Andainya ada peluru sesat yang melayang ke arah aku, tak ke lebam badan dibuatnya! Tapi nasib aku benar2 baik, walaupun tanpa perlindungan dari vest, takde satu pun pellet yang sampai kepada aku. Syukur.


Satu2nya gambar yang ada aku dalam DSLR tadi

Satu lagi yang menjadi kesukaran sepanjang menjadi photographer siang tadi ialah, sudut pandangan mataku yang terbatas. Disebabkan aku memilih untuk sama2 berada dalam kawasan netting, maka aku diwajibkan untuk memakai mask. Yang mana ia amat menyukarkan aku untuk melihat terus melalui corong lense (tak tau nak panggil benda tu apa) update - view finder namanya, thanks Bie. Jadi, dengan serba kepayahan aku meneruskan tugasan (cewah, cam professional job pulak rasanya).


By the way, kamera ni tak boleh tengok melalui skrinnya ye adik2..

Dan hasilnya, lumayan! Terima kasih banyak2 kepada adik aku yang sudi meminjamkan DSLRnya pada aku sepanjang sebulan ni. Sempat la aku nak berlatih dan belajar serba sikit fungsi DSLR dan ilmu fotografi yang akhirnya dapat aku praktikkan pada game pagi tadi. Kalau mengharapkan hanya pada camera compact, harapan itu pastinya hanya tinggal angan2.

Selesai game, macam biasa aktiviti mandi2 pulak mengambil tempat. Aku tak dapat nak join sebab terlupa bawak tudung extra. Damn!! Tapi takpela, dapat jugak aku snap sekeping dua gambar. Kepada yang berminat nak mencuba bermain paintball kat sini, boleh inform aku anytime. Aku boleh arrangekan untuk korang jumpa direct atau berbincang dengan tokey tempat ini which is kawan kepada Bie. Korang boleh pilih samada nak cuba jungle war ataupun main dalam field macam yang kami main tadi. Tempatnya dekat je, satu kat Ulu Yam, satu lagi kat Hulu Langat. Bonusnya kalau main kat Ulu Yam, lepas je main boleh terus terjun dalam sungai yang letaknya tak sampai 50 meter dari padang tempat game berlangsung. Sungai private!! Memang best, cuba la jangan tak cuba.


Seronok semua melepaskan lelah.

Akhir sekali, tahniah kepada yang menang (team Encik Bie saya :D ) dan takziah kepada yang kalah, hehehe. Koleksi gambar2 boleh dilihat dalam Flicker saya (belum upload lagi buat masa ni), dan jugak akan ada dalam FB Bie (hampir semua shot) dan FB aku (selected shot).

Petunjuk:
Pellet - bola yang mengandungi cat a.k.a peluru..
Mask - topeng muka
Vest - baju keselamatan
Netting - kawasan permainan


Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

2 Mak Joyah Bertandang:

Precious said... Jawab Balik

Weii ... jeles weh! Sonot main tembak2 ek! Tingat zaman kecik2 dulu ... hihihiiii!

i.z.m.a said... Jawab Balik

hahaha.. kalau nak merasa mengimbau kenangan silam, jom la join.. kitorang memang tiap2 bulan main.. sonok!!

Related Posts with Thumbnails