Monday, December 27, 2010

Melayang bak layang²

Ding dong..

Nah, entry ketiga untuk hari ni kan. Tah kenapa jari jemari hari ni rajin semacam. Tak kisah la, selagi ada kerajinan, baik gunakan sepenuhnya. Yang pasti, memang hari ni otak aku agak free dan lapang untuk pikirkan ayat² yang nak aku taipkan kat sini. Kalau tak kang, memang semuanya tersangkut je dalam draft. Baru menaip sebaris, dah hilang idea. Ini la pentingnya merilekskan kepala sekali sekala.

Tapi entry yang ni bukan la entry happy² membawa bahagia, tapi entry ni nak menceritakan kisah sedih yang menyayat hati. Haha, tak la seteruk itu. Tapi sedih la jugak. But anyhow, bersyukur jugak la aku perasan benda ni awal. Kalau tak, memang kisah sedih dan menyayat hati tu akan keluar tapi bukan kat sini la kot.

Kisahnya, dari pagi ni lagi aku dah perasan sesuatu yang pelik dan luar biasa masa aku mula drive nak pegi keje. Memang dari saat gerakkan yang pertama aku dah rasa kelainan tu. Stereng si merah ku sayang itu bergegar dan berat semacam. Tapi nak menyedapkan hati, aku anggap alignment je problem. Jadi, teruskan je perjalanan macam biasa. Mula² tu ada rasa cuak jugak nak laju. Tapi bila dah lama sikit ada rasa ok. Jadi drive la macam biasa, 80km/j - 100km/j.

Alhamdulillah, sampai opis dengan selamatnya. Tapi langsung tak tergerak hati nak check kalau² ada yang tak kena dengan tayar depan. Tengahari pun aku keluar lunch macam biasa, walaupun hati makin rasa tak best. Lepas lunch pun sempat lari kejap pegi rumah baru (ni nanti lain entry citer) ambik design untuk buat grill. Masa balik dari tu kononnya nak berenti isi minyak dan check tayar. Tapi faktor usia buat aku lupa agaknya. Cepat sangat aku hilang ingatan sekarang ni. Sudah la minyak tak isi, tayar confirm la tak check jugak sudahnya. Nasib baik la kawasan tempat keje aku ni dekat je dengan stesen minyak.

Jadi, memang balik keje tu pasang niat siap². Paku kuat² dalam kepala otak bagi ingat. Sementara tunggu minyak diisi, aku pun tertunduk² la kat hujung tayar tu nak tengok apa yang tak kenanya. Alangkah terkejutnya aku bila tengok ada rekahan panjang kat tepi tayar depan sebelah kanan. Terus kecut perut nak bawak kete tu lagi. Tapi aku kuatkan semangat, drive jugak slow².

On the way, terus call penyelamat cinta aku yang jugak on the way nak balik. Kalau dah namanya pompuan tu kan, masuk je bab² kete ni mesti nak kena ada second opinion baru berani decide. Sebabkan memang dah nazak macam tu, bie suruh tukar je tayar. Aku memang ikut je apa yang bie suruh. Tak reti la aku nak decide dalam keadaan macam tu kan. Masa sampai kedai yang pertama, dah tutup (ke memang tak bukak aku pun tak tau la). Pegi pulak kedai yang kedua, mujur diorang baru kemas². Sempat la aku jadi last customer untuk hari ini. Thanks apek!



Citer gedebuk gedebak, bincang itu ini dalam keadaan bie memang on the phone (memang kena jugak call die sebelum buat final decision). So, confirm la tukar terus tayar. Tapi bukan satu ye tuan², dua sekaligus. Sebab rupa² yang belah kiri pun dah nampak rekah dan koyaknya. Alahai, koyak jugak la poket aku bulan ni. Buk bak buk bak, cong ceng cong ceng.. RM330!! Adudududuhhh. Dalam pada sedih hulur la jugak. Kalau tak kang ada pulak orang yang tak berani nak bawak kete tu pegi balik keje. Dibuatnya meletup tengah jalan, tak ke naya namanya. Sebelum yang buruk terjadi, biar la kita korbankan duit yang ada untuk keselamatan. Yang tu lagi penting, nyawa. Duit boleh dicari.

Jadi, moral of the story di sini. Buat pemandu² khususnya yang sekaum dengan aku. Jangan lupa selalu la check tayar kete anda sebelum mula memandu. Lagi² kita sekarang ni guna tayar tubeless yang ketahanannya pun agak kurang (betulkan aku andai aku salah). Jangan main lenjan je kete tu selagi ada. Kalau tiba² jadi hal macam ni, kita jugak yang kecut perut sendiri. Satu lagi, kalau dapat gaji tu. Jangan lupa sparekan untuk emergency macam ni. Sebelum sesuatu yang buruk berlaku, beringatlah selalu ok!

Nota kaki lapan: Memang kebanyakkan pompuan TAU bawak kete, basuh kete, isi minyak kete je. Suruh la lain sikit dari tu, terus gigil agaknya. So, bebawak la belajar ye kawan²..


Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

0 Mak Joyah Bertandang:

Related Posts with Thumbnails