Friday, September 18, 2009

Akhirnya..

Sejak dari pagi lagi, aku dah terasa sangat² malas. Rasa macam nak buat keje pun takde mood. Si polan depan aku ni selamat dah pun sampai ke kampung agaknya. Syok die dapat cuti awal ek. Tapi die tak dapat cuti seminggu macam aku ngan syasya. Hahahaha. Gilir² la kan, takkan tiap² tahun orang yang sama je kena standby.

Jadi sesampainya kat opis pagi ni, aku meneruskan rutin macam biasa. Settlekan report² yang berkenaan. Lepas tu terus sambung menyiapkan kerja² yang masih berbaki. Tak boleh terus meleka-leka, takut nanti tak siap keje aku sampai ke sudah. Dengan gigihnya aku melaksanakan segala tugas yang ada. Semuanya mesti aku pastikan selesai sebelum petang menjelang. Sambil ditemani lagu² raya yang berkumandang kat radio, aku tetap tabah mengharungi sehari lagi bekerja. Chaiyyok!!

Dan tepat pukul 3 petang, semua kerja² yang nak aku lunaskan telah pun selesai. Alhamdulillah, akhirnya terbayar sudah hutang² yang tertunggak. Boleh la aku nak bercuti dan berhari raya dengan gembira. Update blog pun dalam mood yang hepi² je kan. Mana taknya, cuma menghitung masa nak berambus dari opis yang membosankan ni. Dari pagi aku duk memandang jam yang terasa pusingannya amat perlahan. Haih, bila la nak pukul 4:30 ni.. :P



Gambar 1 - Buat keje ; Gambar 2 - Lelapkan mata kejap, penat!! ; Gambar 3 - Kerja haram, burn lagu raya :P

Ni pulak kisah berbuka puasa semalam. Memandangkan semalam merupakan hari terakhir berbuka kat rumah. Jadi segala juadah dan makanan nak berbuka kami beli je kat bazaar ramadhan. Mudah dan ringkas. Takyah masak² sebab aku malas nak mengemas dan meninggalkan saki baki makanan lagi. Biar peti ais tu suci dari segala sisa makanan yang tak habis dimakan. Yang mentah tu tak boleh nak buat apa la, takkan aku nak buang pulak kan.


Nasi kerabu untukku, nasi campur untuknya. Satay 10 cucuk. Ikan pari bakar sepotong. Yong tau fu semangkuk.

Semalam sempat jugak la aku gunting rambut bie yang dah panjang tu. Biar di hari raya nanti hensem bergaya suamiku itu. Lepas tu dengan pantasnya jugak menggosok baju raya. Malas nak gosok kat kampung, takut nanti kena kiu (beratur) panjang² menanti turn. Dah siap awal² kan senang. Sambil tu bie pulak mengemas rumah. Vakum semua habuk² yang ada sebab lepas seminggu ditinggalkan nanti mesti lagi menimbun² habuk yang tiba. Siap mengemas rumah dan barang² yang nak dibawa balik kampung lebih kurang pukul 2. Penat!!

Natijahnya, kami lambat bangun sahur. Tapi suami tersayang ku itu gagahkan jugak hati die bangun masak air dan buat air untuk aku. Roti prhata segera yang tinggal sekeping tu aku biar bie makan sorang. Biarlah aku mengalah sekali sekala kan. Aku cuma bersahur dengan milo panas je pun takpe. Takpe bie, ayang tak kisah : ) . Selesai bersahur, sambung tido lagi. Nak topup tido semalam yang tak cukup tu. Tapi bie tak tido kot, sebab aku bangun² tengok die dah sidaikan segala tudung² yang aku spin masa sahur tadi. Tenkiu sayang!!

Kami meninggalkan rumah lebih kurang pukul 8 pagi. Sarat dengan segala macam beg baju dan barang² nak balik kampung. Nasib baik ada beg 'akademi fantasia' aku yang besar gedabak tu. Boleh la aku sumbatkan segala baju² kami sekali gus. Lepas tu tarik je la sampai ke kereta. Tak la penat nak mengendong beg berat².


Semoga rumah kami dipelihara dari sebarang kejahatan dan dilindungi oleh Allah SWT sepanjang ketiadaan kami nanti. Aminnn.

Kepada teman² yang berada di mana saja kat luar sana, tak kira walau di mana anda semua berada. Aku mengambil kesempatan ini untuk memohon ribuan, jutaan, million² ampun dan maaf jikalau sepanjang aku mengenali dan berblogging ni ada yang terkasar, tersilap, tersasul dan segala terr la kan. Mintak dimaafkan dari hujung rambut sampai la ke hujung kaki. Semoga kite semua diberkati Allah selalu. SALAM AIDILFITRI, MAAF ZAHIR BATIN.

Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

2 Mak Joyah Bertandang:

ch@ said... Jawab Balik

slmt pergi dan blk ye pn izma dan en k mie :) mohon maaf tersilap kata dan terlajak tingkah :)

rina said... Jawab Balik

selamat hari raya Izma Kmie..kalau nak dtg rumah, sila calling2 dahulu..
byk tu barang utk 2 org balik beraya..

Related Posts with Thumbnails