Monday, July 19, 2010

Mari Mengawan a.k.a Bulan Madu.. :P

Ding dong..

Akhirnya, lepas sekian lama merancang dan asyik tak jadi dan tunda menunda untuk kesekian kalinya, kami sampai jugak ke destinasi bulanmadu yang pertama (lepas setahun empat bulan kami kawen!!). Niat asal nak ke Cameron Highland. Tapi mengenangkan keadaan kat sana yang asyik la sesak dengan manusia, kami tukar plan ke Bukit Tinggi, Pahang. Nak pegi jauh² sampai Paris belum berkemampuan. Jadi, ini pun jadi la kan. Untuk permulaan. Insya-Allah masa akan datang ada lagi plan nak bulan madu untuk kali kedua, ketiga, keempat dan seterusnya. Takmo stick dengan frasa 'bulanmadu hanya untuk orang baru kawen'.



Kalau dah namanya naik ke Bukit Tinggi tu, memang takde apa aktiviti sangat la. Semua aktiviti & tempat yang ada boleh kami cover hanya dalam 4-5 jam. Sampai² je terus check-in. By the way, kami stay kat Meranti Park Suite. Apartment 1 bilik yang letaknya bawah sket dari Colmar Tropicale. Oklah tempat die, sunyi. Tapi satu la menghampakan, aku bajet Bukit Tinggi ni sejuk la. At least kalau tak sejuk pun, aku boleh rasa dingin². Tapi nan ado weh. Aku rasa sejuk lagi opis aku yang macam peti ais ni. Kecewa jugak la makcik pasal tu.

Kekecewaan itu menyebabkan aku takmo dah pegi Bukit Tinggi tu. Mencik! But afterall, aku tetap la enjoy berdua²an dengan suami tersayang kan. Memang la kat rumah kami boleh berdua²an jugak. Dah memang belum ada orang ketiga kan. Tapi feeling tak sama. Kat rumah kena memasak, mengemas, membasuh segala macam. Takde masa nak spend quality time together bak kata *omputeh. Jadi, bulanmadu sangat la penting untuk pasangan yang dah kawen untuk eratkan balik mana² part yang dah loose tu kan. Masa ni la nak curahkan sepenuh perhatian untuk diri masing². Manja², loving² kan. Ahaks! (Orang bujang jangan ngade nak try ye) :-P



Lepas je check-in, terus jelajah seluruh pelosok yang ada. Yang boleh masuk jela, takde la sampai nak masuk dalam hutan sebarang² kan. Bermula dengan Taman Jepun & Botanical Garden. Mula² sampai, kena park kete kat bawah. Lepas tu mendaki bukit. Aduih, rasa nak tercabut lutut. Tapi digagahkan jugak hati ni nak naik. Tapi sepanjang perjalanan asyik la mulut ni mengomel, "why?? kenapa kena penat² masa bercuti?? cuti sepatutnya untuk relax, bukan penat²". Nasib baik la bie penyabar orangnya. Dilayan je semua bebelan aku. Penat² camne pun, gambar tetap la banyak kan. Selagi ada battery, selagi tu la snap segala ceruk yang ada. Kesian bie terpaksa jadi model tak bertauliah aku. Macam² gaya-hero-remaja aku paksa die buat. Hahaha, sorry sayang..

Lepas penat mendaki, turun naik tangga bagai. Ambik gambar sana sini. Decide untuk turun balik. Boleh kata abis jugak la bukit tu kami explore. Sampai berpeluh² satu badan. Baju pun lencun dek peluh yang keluar. Mengharapkan nak rasa kabus sejuk², jangan harapla. Tak merasa langsung hokey! Tapi sesekali angin berhembus, dapat la jugak rasa dingin² angin tu. Masa tu, heaven kejap rasa.

Masa on the way turun, nampak orang tunggu ramai² kat satu tempat macam stesen bas. Aku memang tak tau apa yang diorang tunggukan sebenarnya. Sekali bie cakap ada bas turun naik bawak orang. Jadi takyah la mendaki kalau naik bas tu. "Ciss, kenapa tak cakap awal²". Suamiku itu hanya tersengih je. "Ingatkan dah tau tadi". Tapi takpela, anggap tu pengganti exercise aku untuk minggu lepas. Banyak tu kalori hilang sepanjang pendakian. Konon² nak tunggu bas tu masa turun. Nak merasa la kan naik bas tak berdinding tu. Tapi yang menunggu pun sikit punya ramai. Aku rasa mau 3 trip turun naik baru aku merasa nak naik kot. Jadi terus lupakan hasrat murni tu.

Puas jalan dalam hutan, kami ke Colmar Tropicale pulak. Feeling konon² tengah jalan² kat Kota France dulu² la kan. Kena bayar nak masuk sini, RM12 sorang. Nasib baik la aku pegi ni under Berjaya Club membership. Jadi boleh la mintak refund balik. Aku tak tau la pulak kalau normal visitor boleh dapat refund ke tak. Tak penah berpengalaman dalam hal itu. Kalau nak tau, mungkin boleh call diorang tanya kot.

Kat sini kami just banyak bergambar la. Berbekalkan battery kamera yang dah nyawa² ikan masa tu. Digagahkan jugak la nak berposing sana sini. Berjalan dari pangkal sampai la ke hujung. Takde apa yang menarik sangat pada pandangan mata aku. Tambah pulak boleh dikatakan semua benda kat situ mahal. Air coke dalam tin sampai RM6! Mang aih, kalah Genting. So, memang kitorang langsung tak beli air kat situ. Mujur la memang dah beli sebelum naik kan. Sempat singgah main pool. Lawak je rasa, punya la banyak tempat main pool ni kat KL aku tak pernah try. Boleh pulak kat sana aku main kan. Well, I have my own reason la. Bie sorang je tau apa sebabnya tu.



Lepas puas berjalan, singgah kedai roti pekena croisant ngan ngopi sekali. Saje menghilangkan lelah berjalan dari pagi. Tapi, harga memang mencekik darah hingga ke titisan darah yang terakhir sungguh rasanya. Kenapa la sampai gini sekali mahalnya kan, tak paham aku. Tempat dah la tak ramai sangat orang datang, tapi die punya harga macam takmo kasi orang datang terus. Teruk okey! Nasib baik la untuk lunch aku dah singgah beli McDonald kat Genting Sempah. Kalau tak, kenala jugak makan Pizza single harga RM28 kan.

Sempat main dengan itik yang sangat besar. Tak pernah aku tengok itik besar camtu live depan mata. Selalu aku tengok itik kampung je kan. Pastu siap merasa bagi makan itik tu kat tangan. Menjerit² jugak la. Maunya tak, kang kot dingapnya jari aku. Tak ke naya. Dah cacat sket hilang hujung² jari. Jari dah la memang tak runcing, kena gigit terus jadi kontot. Sape nak jawab tu?

Sebelum balik ke Apartment sempat singgah ladang arnab. Main² dengan arnab yang super jinak. Haih, nasib baik la bukan tempat aku kan. Kalau kat kampung aku tu, tangkap 2-3 ekor pastu buat satay. Yumm. Hahaha, tak la, aku tak sekejam itu. Aku tak pernah pun makan arnab. Comel sangat untuk dimakan, bleh camtu? Kat ladang arnab ni ada keldai jugak. Aku berjaya melawan ketakutan dengan memegang dan membelai keldai² tu. Siap bagi makan sekali. Well, aku ni penakut + penggeli. Kucing pun aku tak pegang weh. Kalau dapat pegang keldai tu, dah kira achievement la kan. Dan aku belajar satu perkara di situ, keldai ialah gatal. Mentang² la aku pompuan cute, kemain lagi die menyeringai tersengeh bila aku usap. Bie usap, die boleh buat derk je. Ciss!

End of day. Malamnya ke Club House nak dinner. But end up kami minum jela kat situ. Nasi goreng pun RM13, haih tak jadi la nak makan. Aku taknak hadapi risiko bayar mahal² tapi rasa hampeh. Buat terkilan tekak je nanti. Tunggu la balik KL, melantak 3 pinggan nasi goreng pun takde hal. Hahaha. Jadi, dinner kami makan megi je. Nasib baik memang ada bawak bekalan. Kitorang happy je layan megi. Low class pun low class la labu. Yang penting kenyang, hati tak sakit, jiwa tak kacau.

Esoknya lepas check-out, terus balik KL. Walaupun tempat ni bukan la tempat percutian feveret aku. Dan keje aku sepanjang hari memang asyik cursing itu ini. Tapi, deep down in my heart, aku sangat happy bersama si dia. Thanks my dear husband. You're my heart, you're my soul. Forever..



Nota kaki lapan: I Love You Bie, Saya Cinta Kamu Sangat²..

Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

2 Mak Joyah Bertandang:

ch@ said... Jawab Balik

muahaha tajuk... dpt la mengawan dgn aman.
ni dah ada anak ni, nak bulan madu camno eh? hahaha... errr...

i.z.m.a said... Jawab Balik

@ch@
nak seribu daya, taknak seribu dalih.. ^_^

Related Posts with Thumbnails