Tuesday, March 22, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa, from my point of view

Ding dong..

Manage to get myself spend some times bersama ahli keluarga untuk tengok movie last Friday night. Walaupun keesokkan harinya aku kena ke opis, on duty. Tapi ku gagahkan jugak walaupun tau movie yang start pukul 9:30 mestila habisnya pun dekat² pukul 12 tengah malam. But, it's ok.

To be frank, aku sebenarnya bukanlah fan of filem² epik ni. Rasanya boleh dibilang dengan jari filem epik yang aku dah tengok. Gladiator salah satunya la. Yang tu aku memang suka sangat² sampaikan nak mintak Bie downloadkan lagi. Tapi selain dari tu, aku just tengok bila keluar kat tv jela. Tu pun kalau tertengok. Jarang sangat la bersemangat pegi cari dvd, download maupun beratur panjang² sebab nak tengok citer epik mahupun klasik ni.

So, segala komen aku pasal HMM ini semata² hanya dari point of view aku sendiri. Regardless of orang lain punya pujian mahupun kritikan.

Permulaan cerita agak lain dari filem Malaysia yang biasa aku tengok. Mula² tengok tu, aku dah confuse sket, "ni citer melayu ke omputeh?". Mungkin dipengaruhi latar belakang & bahasa yang digunakan masa tu. Dan memang sepanjang lebih kurang 15 minit pertama, cerita tu dalam bahasa Inggeris. Yang membuatkan aku tak rasa macam tengah tengok cerita melayu.

Aku sukakan latar belakang yang diguna sebab memang nampak real. Walaupun sebenarnya aku tau hampir keseluruhannya ialah teknik CGI. At least CGI tu nampak real. Tak macam Cicakman yang nampak sangat latar belakang tu tipu.

Pemilihan pelakon pun pada aku ok. At least bila nak tunjuk dia seorang putera raja Rom, mereka betul² pakai pelakon mat salleh. Bukannya macam sesetengah pembikin filem lain yang save budget, pakai je pelakon pan asian yang macam mat salleh. Speaking pun ada bunyi² *manglish.

Tapi, entah kenapa aku agak kurang setuju jugak la dengan pilihan watak Merong tu diberi pada Stephen Rahman-Hughes. Sebab bila dia berbahasa melayu, bunyinya agak kelakar. Tapi aku pun takde idea siapa yang sesuai untuk watak tu sebab aku ni bukan kenal sangat pelakon² kat Malaysia ni. Hahahaha. Sorry para pelakon Malaysia sekalian, anda tidak mendapat perhatian saya. Aku ada terpikirkan Fahrin Ahmad & Remy Ishak. Sebab 2 orang ni ada la ciri² Merong yang berbadan tegap tu. Pendapat aku jela kan. Aku bukan orang filem yang pandai menilai siapa yang patut, siapa yang tidak.

Macam pelakon² lain tu, quit okey la pada pandangan mata kasar aku ni. So far, HMM boleh beat PGL. As what I said earlier, from my point of view la. Sebab masa aku tengok PGL dulu, banyak part yang buat aku rasa mengantuk. Berbeza dengan HMM, aku rasa boleh fokus sepanjang cerita. Eventho di pertengahan Bie kat sebelah dah terlena, hahahaha. Lepas part tempat bermalam rombongan puteri China diserang dek orang jahat Geruda.

Mungkin aku dah tua, jadi aku dah boleh terima even sampai part yang agak slow motion. Masa tengok PGL tu darah muda lagi, so takleh la tengok kalau bosan. Matik la kan perasan. Tapi rasanya betul kot. Sebab baru² ni PGL keluar kat tv, boleh pulak aku layan sorang² dari mula sampai habis tanpa rasa bosan. Camne tu?

Back to HMM. Walaupun pertengahannya agak bosan, tapi cerita tu agak berjaya sebab dapat buat klimaks yang menarik. Aku tak suka jugak cerita yang anti-klimaks ni. Macam tergantung tak bertali rasanya. Pastu menunggu sambungannya berabad. Kira citer ni memang sekali tengok, ok tau dah abis. Tak payah nak tunggu next sequal ke apa. Sebab aku ni memang sangat la malas bab menungu² ni.

Kesimpulannya, pegi la tengok Hikayat Merong Mahawangsa ni. Memang kualitinya tak la sebaik filem² epik antarabangsa yang lain. Tapi sekurang²nya ini satu percubaan nak mengangkat mutu & kualiti perfileman Malaysia. Kita ni dah banyak sangat dilambakkan dengan citer² sampah yang kononnya kutip berjuta², tapi impaknya satu pun tak terasa. Macam melepaskan batuk di tangga, tak meninggalkan kesan langsung.

Nota kaki lapan: Semua ini hanyalah pendapat saya semata²..

Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

0 Mak Joyah Bertandang:

Related Posts with Thumbnails