Monday, November 01, 2010

Terima Kasih Daun Keladi

Ding dong..



Ini ialah handbag saya yang entah ke berapa. Dah lost count sebab rasa macam tiap² tahun tukar handbag. Bukan apa, beli yang cheapo², so sampai satu masa die akan koyak la, reput la, nak putus sana sini la. Nak tak nak, kena la jugak cari yang baru. Banyak jasanya pada saya ni. Sebut je mana tempat yang saya pegi saya tak angkut dia. Merata² dah dia pegi. Tapi masa ke Bandung hari tu terpaksa la tinggalkan sebab dah banyak sangat beg nak bawak.

Saya ni jenis tak reti pakai handbag banyak² dalam satu masa. Malas nak pindah² barang tu. Disebabkan tu jugak la handbag saya sangat penuh dengan sampah sarap. Incik Suami selalu marah sebab saya suka simpan resit lama² sampai serabut dalam handbag. Tapi, what to do. Benda tu dah jadi habit. Mula² je rajin nak bersihkan, clearkan semua sampah sarap secepat mungkin. Tapi... lepas sebulan dua, perangai lama tu datang balik. Penuh balik dalam handbag dengan segala macam resit, hand note, bil itu ini. Kadang² sampul gula² pun penuh tahap boleh jual kat pusat kitar semula. Hehehe.

Dan satu lagi masalahnya bila kerap pakai handbag yang sama ke mana², handbag tu akan cepat lusuh, koyak & terkopek sana sini. Nak buat cemane, handbag saya tu pun kelas pertengahan je. Yang harganya tak sampai pun 3 angka nilainya. Jadi, adatlah rasanya kalau cepat sangat die menjadi buruk dan lusuh dan tak cantik dan out to date dan segala macam dan lagi. Ditambah pulak dengan perangai saya yang suka usung camera compact saya ke hulu ke hilir. Maka, handbag saya sangat la berat jika dibandingkan dengan handbag orang lain. Sampai sakit bahu la jugak saya mengusung ke sana ke mari tu.

Mungkin akibat dari keberatan yang melampau tu, maka handbag yang saya dah usung lebih kurang setahun lebih ni (tak ingat la beli masa bila), akhirnya 'mintak nyawa'. Nak bagitau kat sini, saya bukan la sesaja nak mengada² bershopping beli handbag baru. Tapi saya memang sangat² memerlukan gantian. Sebab.....



Saya rasa jangka hayat handbag ni pun dah tak lama. Anytime je boleh putus. Kalau la ada peragut rentap, memang confirm tali tu putus tanpa banyak cerita, sob sob sob. Kalau mengikut condition beg, sebenarnya masih elok lagi. Takde koyak, takde terkopek di mana². Memang pemegangnya je yang dah mereput. Agaknya tak tertanggung bawak barang banyak² sangat hari² kot. Sampai dah genting sangat talinya tu. Takpela, akan disemadikan dia buat sementara waktu. Nanti nak cari solution lain kalau² boleh diganti talinya ke cemane. Sayang la pulak nak biarkan. At least kalau dah ada tali yang baru nanti, boleh jugak di bawak ke pasar ke apa, ke taman ke, balik kampung ke. Sebab saya tau die dah boleh 'dilasak²kan'. :)

Dan kebetulan, minggu lepas Incik Suami ada bagi 'bonus' sebab dia ada rezeki lebih dari biasa. Senyum lebar la saya masa tu. Dalam kepala otak memang terus pikir nak beli handbag baru yang mahal sikit dari kebiasaan. Ngeee... Suka kau kan makcik Bedah!

Maka, pada hari Jumaat lepas. Saya ajak Incik Suami ke Jusco One Utama lepas keje. Sambil pegi makan kat Subway (sebulan sekali wajib sebab dah ada voucher), ajak ke Jusco sekali. Sambil menyelam sambil minum air. Sepanjang laluan nak ke Jusco tu, macam² kedai jugak singgah. Tapi tak jumpa yang berkenan di hati. Akhirnya, ke Jusco la jugak.Pusing punya pusing, belek punya belek. Akhirnya yang dua ni menarik perhatian saya, putih dan sangat suci je gayanya. Cantik dan murah. Jauh sangat lebih murah dari budget yang saya ada. Tu yang terus sambar dua sekaligus. Nak belajar la bertukar² handbag ikut occasion. So that handbag ni nanti mungkin boleh bertahan lama sikit daripada biasa.



Tapi bila dah pakai warna putih ni, kena la jadi cermat berhemat terhebat sikit. Kena la rajin bersihkan kalau kotor, basuh kalau dah kelabu asap. Kalau tak kang, kejap jela dah mula nampak kehuduhannya nanti. Haih, cabaran yang besar tu untuk orang yang pemalas macam saya ni. Kita tunggu dan lihat jelah ye.

Dan, sebagai pelengkap gaya kepada handbag tersebut. Saya sambar jugak seketul sandal putih yang menawan ni. Sebab dalam cabinet kat rumah dah ada kasut high heels bertutup warna putih (hantaran masa tunang dulu yang baru pakai 3 kali) dan sepasang wedges putih (yang tapaknya tercabut belum hantar repair). So, rasa berkenan pulak nak tambah satu lagi koleksi whitey dalam cabinet kasut tu. Yang ni boleh dikirakan kehendak melebihi keperluan la. Tak beli pun takpe je sebenarnya. Tapi kalau dah namanya pompuan tu, naluri hantu shopping tu mesti ada jugak sikit. Jangan tipu la kata takde langsung! :P



Apa² pun, terima kasih banyak² buat Si Hitam yang dah menemani saya bertahun² lamanya. Walaupun bila sampai angin tak baik saya dia selalu jadi mangsa keadaan. Kena baling la, kena pijak la. Tapi dia tetap sabar mengikut kerenah saya tu. Macam² dah saya sumbatkan dalamnya, sampai penuh macam tong sampah. Kesian awak kan Cik Hitam. So, saya bagi la dia rehat dulu untuk sementara waktu. Ada lagi sorang kawan Si Hitam ni yang jugak berwarna hitam macam dia. Tapi yang tu sekali sekala je saya guna. Masa² pegi majlis glamorista ke apa kan. Sebab dia tak sesuai nak diangkut ke hutan kalau saya pegi main Paintball! Tercalar la keayuannya nanti.

Kepada Si Putih (macam nama anjing Sinchan la pulak), selamat menjalankan tugas dengan penuh dedikasi. Satu akan saya angkut hari² pegi keje, satu lagi akan jadi handbag untuk pegi jalan² yang tak memerlukan saya sumbat macam² di dalamnya. Semoga korang berdua bertahan lama sikit la ye dengan saya yang suka menyumbat sampah ni..

Nota kaki lapan: Sekarang ni kan dah ada handbag organizer. Sonang yo nak tukar² handbag. Tapi tulah masalahnya, kena pulak kuar duit lagi nak beli natang tu.. :(

Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

2 Mak Joyah Bertandang:

zella y said... Jawab Balik

cun la handbag putih tu...i likeeee.... ;)

i.z.m.a said... Jawab Balik

yang mana satu? dua2 pun warna putih. tapi yang atas tu last stock yang ada. cun kan!

Related Posts with Thumbnails