Wednesday, October 27, 2010

Selepas 4 tahun berlalu..

Ding dong..

Siapa sangka, tempoh 4 tahun berputar tanpa kita semua sedar. Walaupun tempoh tu bukanlah suatu jangka masa yang pendek. Tapi dek kerana kelekaan dan kesibukkan hidup seharian, kita seakan tak perasan pun masa yang panjang tu berlalu pergi. Tambah pulak dengan kecanggihan teknologi perhubungan era kini yang langsung tak jadi batasan walaupun kita dipisah 7 gunung dan 7 lautan. FB, YM mahupun blog aku letakkan dalam kandang 'pesalah' pada ketiadaan perasaan atas kejauhan jarak dan kepantasan waktu yang berlalu. Sebab walau sejauh mana kita terpisah sekarang ni, apa saje perkembangan diri cuma di hujung jari. Lihatkan saje la status update yang terpampang kat laman FB, sure tau apa pun yang berlaku di kalangan kawan² yang jauh di mata.

Apa yang aku merepekkan pasal jarak dan waktu tu? Inilah kisahnya. Hari ni aku dapat peluang dinner bersama dengan salah sorang kawan lama yang agak lama jugak tak berjumpa. 4 tahun lamanya. Sebaya usia Hafiy! Bukan kami taknak berjumpa, tapi jarak kami yang dipisahkan dengan lautan membataskan segalanya. Mujur la kan sekarang ni internet tu bagai satu rahmat yang diturunkan tuhan. Setakat nak bertanya khabar tu, memang takde masalah langsung. Jadi, apa saje perkembangan dan citer antara satu sama lain kami dapat share sesama kami. Itu jela yang termampu. Nak jumpa kena plan betul², nak beli tiket kapal terbang je dah satu hal. Nak tunggu promo Air Asia, manjang la tak mendapat je kan.


Antara sebab yang membuatkan susah nak jumpa.
Timing selalu larikkkkk..


Kami kenal sejak lebih 6 tahun dulu, tahun 2004. Segar lagi dalam ingatan aku masa mula² aku menjejak kaki kat Adtec, Shah Alam. Aku masa tu memang dah ada geng dari ILPKL. Jadi, tak la terasa asing sangat walaupun tempat tu baru bagi aku. Dan kawan aku ni antara kawan yang bukan dalam list 'geng' aku masa tu sebab die datang dari jauh, Sarawak. Tapi kalau dah namanya sekelas, tambah pulak kami yang ayu² dalam kelas tu cuma 10 orang, maka lama kelamaan akhirnya kami semua boleh dikatakan akrab.

Boleh dikatakan apa je aktiviti yang dipaksa-rela kami join sama² 10 orang tu. Name it sport ke, kerja amal ke, handle jamuan ke, even sampai tahap kami semua 'terpaksa' tubuhkan kumpulan nasyid sebab kena wakil course masa pertandingan nasyid. Hahaha, masa tu agak lawak la sebab rata²nya antara kami tu sangat lah low profile. Tiba² kena expose diri depan orang ramai atas pentas camtu kan. Tapi nasib baik la 10 orang tu semua sporting je nak join jugak. Biarlah hanya sebagai penyanyi latar dan pemegang lilin je. Yang penting kami dapat tempat pertama masa tu. Siapa la agaknya vokalis merangkap tukang beli lilin masa tu kan? Hehehe..

Tapi tu semua sekarang dah tinggal kenangan. Tapi kenangan² tu lah yang kami semua bawak sampai ke hari ni. Walaupun ada antara kenangan tu tak enak untuk dikenang. But for me, itu semua experience yang mematangkan kita semua. Yang buruk kita simpan dalam laci, kunci dan anak kuncinya kita buang ke laut. Yang baik kita letak dalam almari kaca, dan kita tatap bila kita rindukan suasana yang pernah kita lalui dulu. Aku harap korang faham maksud aku dengan ayat tu ok.

Macamanapun, thanks to Sham a.k.a Dobot yang menunjukkan effort yang baik untuk menjayakan acara tadi. Tanpa kau sebagai organizer majlis, mungkin perjumpaan tadi takkan terjadi. Bukan senang sebenarnya nak mengumpulkan kawan² yang dah punya komitmen masing². Tak kiralah kerjaya mahupun keluarga. Mungkin la perjumpaan tadi nampak kecik pada saiznya, tapi sebenarnya amat besar dari segi maknanya. Objektif utama tadi bukanlah makan dan memenuhkan perut dengan makanan yang sedap² je, tapi jugak memenuhkan kekosongan dalam jadual² pertemuan kita.

Buat Diana, thanks untuk segala buah tangan yang kau bawak dari jauh. Walaupun baunya boleh buat orang pengsan, tapi kau sanggup usung ke hulu ke hilir dalam kete sampai lekat baunya. Kalau kau nak tau, macam tu la lekatnya persahabatan kita semua. Sebab tu la kita still boleh terus berhubung sampai sekarang walaupun ada terpalit citer² pahit sebelum ni. Aku harap perhubungan ni biar kekal sampai ke mati la. Walau tak dapat berjumpa dengan yang lain sekerap aku jumpa dengan Sham (sebab satu tempat keje, kalau tak sama jugak jumpa sekali sekala je), dapat sesekali macam ni pun ok la.


Ni baru baper peratus je join ni..

Insya-Allah, event demi event akan sentiasa menyusul di ruang FB tanpa rasa jemu. Aku cuma harap satu hari nanti kami dapat buat satu reunion yang complete. Bukanlah ramai, cuma 25 orang kalau tak silap (tu tak termasuk dengan yang dah tambah ahli keluarga la bilangannya). Tapi kalau dah semuanya bersepah serata Malaysia, susah la jadinya nak dapat satu masa yang semua sekali boleh bagi komitmen. It's okay, walau mungkin masa tu cuma akan datang 10 tahun lagi. Kalau ada jodoh, panjang umur dan murah rezeki, pasti akan datang jugak waktunya nanti. Mudah-mudahan..

P/s - Nama lokasi perjumpaan ialah Strawberry Cafe kat PJ, belakang bangunan MBPJ. Lain kali la aku review sebab tadi tak boleh nak fokus pada makanan sangat.

Nota kaki lapan: Setiap kali dapat buat perjumpaan, mesti gegak gempita. Kalaulah dapat kumpul semua sekali, maunya macam konsert jadinya!

Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

2 Mak Joyah Bertandang:

cha said... Jawab Balik

melihat pada gambar, semuanya dah macam satu saiz. ngeee... larikkkkkk!!!

i.z.m.a said... Jawab Balik

@cha

itu petanda kami senang hati dan gembira dengan kehidupan kami sekarang.. >Peace<

Related Posts with Thumbnails