Thursday, April 22, 2010

Kalau dah namanya gila, gila jugak!!

Ding dong.

Tajuk entry macam suspen kan. Sape la yang gile tu? Hehehe, sebenarnya tajuk tu adalah sengaja dicipta untuk menghavockan keadaan je. Hakikat sebenarnya, ini hanyalah satu lagi koleksi cerita personal life aku yang mungkin bakal membosankan sesetengah pihak di luar sana. So, kiranya separuh pembacaan anda berasa muak dan bosan. Please, back off ye! Sebab aku nak citer pasal makan makanan dan tempat makan lagi ni, heheh. Dan entry ini boleh dikirakan sebagai entry ulangan. Macam astro la, macam² ada tapi kebanyakkannya ulang siaran, hehe. Owh, rumah saya takde astro by the way. Jadi saya sangat tidak tau sebenarnya bentuk siaran kat astro sekarang. Should be still sama je dari dulu sampai sekarang konsepnya kan.

Ok, back to topic sebenar. Sebenarnya gila yang aku maksudkan tu, ialah kegilaan pada food places yang aku dan bie alami. Kitorang ni memang ada sindrom mudah-kena-mandrem dengan kedai yang so called makanannya pelik dan sedap. Memang la akan sanggup menapak walau sejauh mana pun semata² nak makan kat situ jugak. Tapi, kalau sekali je ada yang tak kena kat kedai tu. Memang on the spot terus blacklist. Tapi style blacklist aku bukan la sekejam macam bank punya. Aku punya blacklist tu macam ada tempoh la. Lepas few month ke, few years ke, aku pegi jugak lagi usha tengok masih ada ke-tidak kena-an (apa punya perkataan la ni) yang sama atau tak. Kalau lulus proses filteration kami, memang kedai tu akan terus di-senarai-putih-kan. Hehehe. Kira ibarat kalau dengan bank tu, macam hutang dah settle la. Boleh buat hutang baru pulak. Ok, enough with the melalut thingy.

Al kisahnya, malam tadi bercadang nak pegi pasar malam. Aku tiba² teringin nak makan something suopy la pulak kan. Kalau dapat kena mihun sup tulang ke, laksa ke, mee bandung ke memang sangat² memuaskan tekak la kot. Sementara menanti bie sampai rumah, aku layan Adamaya. Elok je abis, bie call bagitau dah sampai kat bawah. Cepat² la aku bersiap nak turun. Tapi, sampai je kat bawah, aku tengok hujan tengah rancak turunnya. Aduh, payah la kan nak berjalan dalam hujan kat pasar malam. Memang la best boleh berpelukkan dalam payungan sambil beromantikkan bersama suami tersayang. Tapi tu la, *ghimeh den nanti dok berlago ngan oghang ramai nar*. Jadi masuk je kete, aku ajukan idea untuk change on plan je. Ajak bie gi Murni Dicovery. Aku budget die mesti dah malas nak pusing balik ke sana. Yelah, die baru balik jauh dari Putrajaya. Alih² kena pusing balik laluan yang die dah lalu tadi. But guess what, jawapan die sangat simple "boleh aja dong!". See, kan aku dah cakap kitorang memang gila. Orang lain kalau dah sampai rumah malas dah nak keluar. Kitorang boleh pulak keluar balik. Ironinya, kalau nak ke situ akan lalu balik kawasan opis aku dan tol plaza yang bie lalu untuk balik dari Putrajaya. Sanggup tu pusing semata² sebab nak makan (tu pasal la aku ni makin gemok hari demi hari!!!). Padahal, masa lunch aku baru je menyantap kat situ, siap buat entry lagi.


Full house!

Kiranya, aku assume ini sebagai melunaskan selera bie la. Entah² die dah baca entry aku tu, terus craving on something to eat kan. Jadi, anggap la aku melayankan tekak die (padahal aku pun sama excited nak makan lagi :P ). Sampai je situ, keadaannya sama je sesak macam masa lunch. Just that nak mendapatkan parking tu tak la sesusah macam masa lunch. Sebab kat area situ tak banyak dah kedai yang bukak sebelah malam. Sementara bie park kete, aku cepat² masuk dalam usha². Luckily dapat meja kosong kat dalam. Maka, mula la menengok² menu. Dulu masa kat SS2 punya branch, pening nak order sebab takde menu. Jadi apa je pinggan yang lalu, kami akan tanya "tu apa aa?". Tapi bila dah ada menu pun, pening jugak sebab bendanya banyak sangat. Sudahnya bie order Grilled Chicken Chop Special, aku order Mee Utara dan air kami amik signature drinks mereka iaitu Ribena Longan.


Bagak besar kan? Tapi kami minum berdua la, bukan sorang²..

Sementara menanti makanan. Puas jugak la observe keadaan sekeliling. Rata² yang datang malam tu memang kebanyakkannya cina. Mungkin sebab kawasan ni memang dihuni majoriti kaum cina kot.

Lama jugak la kami menunggu makanan sampai. Tapi nasib baik la masa tu tahap kelaparan belum di tahap maksimum. Kalau tak, rasa nak ngamuk jugak kot. Bila semua yang dipesan sampai, kami pun mula makan. Untuk Grilled Chicken Chop Special, komen bie adalah so-so aje. Sebab katanya ayam tu agak memuakkan rasanya. 2 keping ayam yang disalut telur lepas tu ada pulak cheese kat tengah die. Kepada penggemar cheese, memang yummi la. Tapi kalau tak berapa minat dengan cheese, menu ini adalah not recommended. Untuk aku punya pulak, Mee Utara tu rasanya nothing special kot. Biasa² aje. Rasanya macam Mee Bandung pun ada. Aku agak kecewa la sebab tengok review gambarnya nampak lain dari apa yang aku dapat. Siap tanya balik tu, "ni mee apa?". Tapi camnepun, makan tetap makan sampai licin pinggan. Hehehe.


Grilled Chicken Chop Special


Mee Utara yang mengecewakan aku itu..

So far, untuk 2 kali kunjungan ni. Aku still boleh kata tempat ni is 1 of our feveret lepas ni la. Banyak lagi menu yang kena try sebelum boleh decide sama ada nak blacklist atau terus menjadi pelanggan setia. Yang penting sekali, untuk kali yang akan datang rasanya aku taknak dah la duduk dalam. Keadaannya teramat la hingar bingar dengan suara manusia yang ramai itu. Lebih baik duduk luar, tenang sket rasa telinga ni.


Berbaloi tak?

Nota kaki lapan: Entry ini salah satu cara untuk menghasut Cik Rina dan Encik Azhar untuk bersantap bersama satu hari nanti. Cepatlah, Fatin kan dah pandai makan sekarang!


Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

2 Mak Joyah Bertandang:

Kancilbiru said... Jawab Balik

wooooh sedap tu..air gelas besaqqqqqq

rina said... Jawab Balik

eh murah tuu..aku mkn kat wong solo pon dah 27 inggit..tp mantap!
nnt ah set date mkn2.

Related Posts with Thumbnails