Friday, September 21, 2012

She is 6 months.. :)

Ding dong..

First of all, sorry la kalau terasa blog ni dah bloated dengan gambar dan cerita budak bernama Hanan Zulaikha ni tak sudah2. Almaklum ler, sejak dah jadi surirumah ni, apa la sangat cerita nak aku tepek pun. Takkan nak cerita teknik2 mengemas dapur pulak. Lagi pulak bila ada ke mana2 & aku rasa nak update, mesti berkesudahan cerita tu basi begitu je sebab tak sempat nak update plus aku pun kadang2 malas nak mengarang. Memang dasar pemalas!

Alhamdulillah, semalam genap sudah usia si tecik ku itu 6 bulan. Selesai satu bab perjalanan, but many to comes. Yang pasti, aku berjaya mengekalkan tekad aku nak breastfeed Hanan exclusively selama 6 bulan tu. Tolak la kes tak keluar susu masa awal2 dulu tu, dah takkan aku nak biar dia kelaparan tak dapat susu kan. Yang pastinya, sepanjang tempoh selepas production susu badan dah normal dan lancar, aku tak pernah gagal susukan Hanan. Walaupun ada few dugaan yang datang, yang memaksa aku topup dengan susu lain, hint2 kat aku suruh bagi dia makan, aku tetap degan tekad aku nak teruskan exclusively breastfeed Hanan.

Konon je tu, bukan dia minum pun air tu. Dok gigit2 je..

Thanks yang tak terhingga to my beloved husband yang selama tempoh tu tak pernah jemu memberi full moral support. Kerana dia jugak la aku mula sedar pasal kepentingan breastfeeding untuk 6 bulan pertama ni. Kalau bukan sebab dia penah sebut kat aku, "If one day kita ada rezeki dapat baby. Bie nak dia cuma menyusu badan sampai umur dia 6 bulan. Takmo campur benda lain. I'm really firm on this." 

Alamak! Masa tu aku tergamam kejap la, sebab secara jujur I don't have these fully breastfeeding punya kisah dalam family. Jadi pendedahan memang sangat2 kurang la. Tambah pulak aku tak pernah pun duduk dalam kelompok kumpulan yang mengamalkan konsep susu ibu saja selama 6 bulan, I mean kawan2 or sedara mara. Start dari hari tu la aku mula korek ilmu pasal breastfeeding, eventho masa tu belum ada apa2 lagi dalam perut ini. Again, thanks sayang. Sebab membuka minda kecil saya ini. Hihihi.. :)

Yang pasti, aku rasa syukur..

Then semalam aku start bagi Hanan solid food. Blur kejap tak reti apa nak buat. Aku buat bubur, tapi lepas blend tercair pulak. Terlebih letak susu gamaknya. Udah jadi macam air kanji je rupanya. Lawak sungguh la! Nampak sangat dulu2 masa zaman bagi adik2 makan, aku tak pernah ambik port pun apa yang aku buat masa tu. Memang buat setakat mengikut arahan. Buat tanpa minat Ceh!!

Sementara tunggu ibu siapkan bubur. Layan katun dulu.
Kemain lagi kaki tu kan..

Bila sampai kat anak sendiri, baru kau tau kan terhegeh2 baru nak belajar. Hanan pun makan dengan gaya macam orang minum air lemon masam. Siap buat cebik2 muka takmo makan. Dapat la suap 2-3 sudu je. Pastu dia bantai terpekik2 siap lentik2 badan taknak makan dah. Aku cuba jugak nak paksa, tapi tak jalan. Akhirnya berhenti takat tu jela. Janji dia dah dapat rasa cukup la. Kali pertama, takleh nak harap dia makan banyak pun.

Hari ni, still buat bubur nasi campur susu untuk dia. Tapi belajar dari kesilapan semalam, masa blend tak campur susu terus. Lepas blend baru campurkan susu sikit. Baru la nampak pekat sket. Nak suap pun senang. This time Hanan makan dengan happy face sket ler banding semalam. Tapi kejap je sebelum dia start buat perangai lagi. Mungkin kali ni sebab dia mengantuk. Aku pun memang tak paksa bila dia start ngamuk nak tido, lagipun dia dah sendawa masa aku suap yang last sekali. Assume dia dah kenyang.

Insya-Allah, next week ibu start buat puree ye.. 

Lepas makan, bagi nenen terus dia lelap. Settle kisah makan hari ni. Esok apa kisah pulak tak tau la tu. Lagi2 abah dia ada sekali, tak tau pulak apa perangai dia nak tunjuk depan abah dia nanti. Hanan ni kalau time ada abah, dia punya otak terus tune nak main je. Abah tu macam toy je pada dia kot, hahaha. Anggap itu satu compliment ye sayang.

Nota kaki lapan: Moga entry ini nanti jadi panduan bila keluar lagi sorang. Kot la terlupa step lagi kan. Hehehe..   

Till my next post.. Bye bye bye..
 


-END-

0 Mak Joyah Bertandang:

Related Posts with Thumbnails