Wednesday, September 12, 2012

Let exercise Hanan's way

Ding dong..

Hari ini kita akan belajar cara exercise untuk baby2 yang bakal masuk 6 bulan umurnya. Mula2 kita kena sediakan dah semestinya ialah seorang baby yang ceria dan aktif seperti budak bernama Hanan Zulaikha ni. Keduanya ialah alatan senaman yang bersesuaian contohnya playgym yang dihadiahkan dari sedara mara. Kalau takde sape hadiahkan, maka boleh la beli sendiri kat pasaraya terdekat ok. Hanan, sila sambung ok. Ibu nak pegi masak jap ni..


Langkah pertama: Cuba masuk bawah playgym sedaya mungkin. Ye betul, masuk kat bawah, bukan atas ye kawan2. Caranya ialah tarik playgym tersebut secara perlahan2 tanpa disedari oleh ibu anda seperti yang saya lakukan ini. Sambil tarik, perhatikan keadaan sekeliling agar anda bersedia sekiranya ibu anda jerit, "No, jangan masuk bawah tu!!" Kalau ibu anda marah camtu, bersedia untuk buat muka comel agar ibu andak tak jadi marah sebaliknya kelam kabut pegi cari kamera sebab nak ambik gambar anda yang kononnya kiut sangat tengah panjang akal tu kan.


Langkah 2: Bila anda sudah pasti ibu ada berada dalam keadaan tenang, teruskan usaha untuk mengangkat playgym tu melepasi badan anda. Gunakan semua kederat yang ada sedaya mungkin. Pada ketika ini, kekuatan kaki adalah kunci utama bagi menjayakan aktiviti ini. Tapi sekiranya penat, boleh berhenti seketika dengan melepaskan playgym tersebut. Tapi pastikan muka anda dihalakan ke arah luar agar tidak berasa lemas dek kegelapan.


Langkah 3: Apabila sudah mendapat kembali stamina, teruskan usaha melepaskan diri dari bawah playgym ini. Pada ketika ini, tarik sekuat hati bahagian hujung playgym anda dan kaki terus menolak seperti menendang perut abah anda yang ada 'six pack' itu setiap malam. 
 

Langkah 4: Pada masa ini, anda mungkin akan mula kehilangan tenaga. Jangan putus asa! Teruskan usaha sambil minta perhatian ibu anda untuk memberi perangsang. Sambil tu kaki jangan berhenti menendang. Usaha tangga kejayaan.


Langkah 5: Apabila playgym sudah melepasi separuh badan anda, mula ubah posisi terlentang kepada mengiring. Ia akan memberi impak seperti membuat tendangan halilintar dalam rancangan kartun feveret ibu saya dahulukala 'apakeentahtajuknya'.


Langkah terakhir: Pusingkan badan anda dan terus meniarap sebagai tanda anda sudah berjaya menyelesaikan aktiviti ini. Apabila anda sudah dapat meletakkan badan anda di atas playgym, ia memberi maksud segala usaha anda sudah berhasil. Tahniah!


Jangan lupa berikan senyuman buat pendorong anda setiap kali selepas selesai sesi exercise anda. Siapa? Semestinya ibu anda yang setia bersama dari awal hingga akhir. Oklah, saya nak tido sebab saya dah mengantuk. Ibuuuuuu, nak nenen!!!!!

Nota kaki lapan: Sesekali layan merapu, syok gak..

Till my next post.. Bye bye bye..
 



-END-

0 Mak Joyah Bertandang:

Related Posts with Thumbnails