Friday, November 08, 2013

Sesekali..

Ding dong..

Lama sungguh senyapkan diri. Bila tengok post akhir, bulan April. Mak aih, betul punya berehat dari dunia blogging. Malas pun ye jugak sebenarnya tu, malas nak menaip. Nak update dari Tab pun malas jugak, tah apa benda setting tak betul, manjang tak jadi. Fedup ler makcik nak melayan haih.

Dek kerana kesenyapan yang lama ini, makanya banyak la benda2 basi kononnya nak dicoretkan, tapi tu pun tengok la kalau mood nak mengarang tu datang. Insya Allah, ada la nanti kot se-post dua. Cerita cuti2 ke, jalan2 makan2 ke. Lama dah kan tak melambakkan gambar2 makanan kat dalam ni. Padahal setiap kali ke mana2, kemain la keluar kamera snap itu ini. Tapi entrynya, non hado!

My little girl, dah menginjak ke alam toddler. 
Wajah baby2 pun dah semakin pudar. 

Akalnya, jangan tanya la. Seiring la dengan umur dia yang makin bertambah. Ada masa aku layankan je bila dia mula buat perangai. Ada masa, datang gak singa dalam diri yang tersimpan rapi ni. Tapi, Insya Allah tak sampai tahap yang teruk2 la. Nak marah2 sangat pun, dia kecik lagi. Tak paham pun kalau benda yang dia buat tu salah ke betul. Ini cabaran mendidik anak yang semua parent akan lalu. Aku tak terkecuali la kan. Harap aku akan selalu sabar menghadap dia 24 jam sehari.

Lagipun bukannya sepanjang masa dia buat perangai. Kalau dibandingkan, dia lagi banyak buat hati aku senang dari sebaliknya. Hanan ni walau masih muda usianya, tapi kadang2 ada jugak tingkah laku dia yang menunjukkan dia paham situasi. Bila ibu marah, dia akan nangis sambil lari peluk kaki ibu. Kalau masa tu tengah duduk, dia akan datang gomol muka ibu sampai aku sesak nafas! Punya la dia tak bagi aku marah. Selalunya, memang tak jadi marah. Gelak lagi ada la.

Alahai anak, apa la sangat marah ibu ni. Kang awak tido, ibu pulak yang nangis sebab nyesal dah terlebih marah, kadang2 la. Biasala, kadang2 stress jugak bila dia buat perangai tak kena masa. Contohnya, masa kita tengah masak tu la dia ajak teman tengok upin ipin dengan dia. Ni minyak panas bukan main seronok lagi dok melantun2 dari kuali, dia pulak dok keluar masuk dapur nak tarik kita ke depan. Mau aku tak stress? Istighfar jela selalunya, jangan diikutkan hasutan syaitan wahai ibu abah sekalian. Itu cara diorang mintak perhatian kita. Biasa la.

Ha, lelaki ini pulak tak lain tak bukan, kekasih hati beta. 

Yang sekarang ni teramat la busy. 70% masa dia sekarang untuk keje. 30% je untuk kami berdua kat rumah ni. Kadang2 baki yang ada tu pun kena ambik jugak. Weekend keje, cutu umum keje, kat rumah pun kadang2 dia kena layankan keje dia. Sedih jugak sebab tak biasa kan. Kadang2 boleh sampai makan hati berulam jantung bila mikirkan. Tapi nak buat camne, tugas dia sekarang memerlukan dia dalam keadaan macam tu. Nak tak nak, sebagai isteri kena cuba faham. Aku tau, dia pun sedaya upaya nak bahagikan masa untuk famili sebaik mungkin. 

Which is aku sebagai isteri kena appreciate. But, sebagai manusia biasa kadang2 aku mudah sangat meletop. So ada jugak la masanya aku macam tiba2 tak paham. I mean, tiba2. Padahal bendanya takde apa sangat pun. Biasa la, manusia mudah lupa. Hehehe. Kena kuatkan hati lepas ni, tak boleh ikut sangat rasa bengang yang kadang2 datang tu. Tanam dalam hati, sikit je lagi. Lepas ni semua will be back to normal. Finger crossed!

Kena selalu ingatkan diri, dia suami terbaik yang aku ada. Kena hargai semua usaha dia untuk aku selama ni. Aku rasa takde orang lain yang mampu sabar dengan aku macam mana dia. Sebab tu orang kata, jodoh kita ni dah Allah tentukan cantik2, cun2, ngam2 untuk kita. Kalau ada kurang sikit2 kat mana2 tu, adjust la bagi cantik relationship tu. Insya Allah, aman. Aku la tu, kena selalu ingatkan diri sendiri, kena banyak muhasabah. Moga suami saya ini sabar dengan kerenah saya. 

Incek suami sudah janji, lepas settle semua nak bawak kami jalan2 cuti2. Hopefully sebelum birthday dia bulan 12 nanti sempat la. Kesian tengokkan dia yang keje ngalahkan minah kilang. Aku dulu penah rasa keje kilang 12 jam tiap2 hari selama sebulan. Takde cuti! Memang stress wa cakap lu. Tapi bila gaji masuk, hilang terus stress. Hehehe.

Till my next post.. Bye bye bye..



-END-

2 Mak Joyah Bertandang:

Mar Mansor said... Jawab Balik

keje swasta mmg camni..kdg2 give-up..tp bila pk kan rezeki..bertabahlah..he3

i.z.m.a said... Jawab Balik

gitu lah cik mar.. tak keje kang nak makan apo?

Related Posts with Thumbnails