Friday, April 26, 2013

Writer's block

Ding dong..

Hah, nak start menulis ni pun macam dah ada batu block depan mata. Betul2 punya block ni. Mari ambik angin sat kat balkoni time2 hujan. Kot2 ilham datang..

*Pause*

Writer's block adalah perkara yang biasa berlaku kepada golongan yang dikenali sebagai penulis. Tak kira la penulis novel ke, cerpen ke, berita suratkhabar ke, majalah ke mahupun penulis blog. Obviously, aku akan citer pasal penulis blog la kan. Walaupun aku bukanlah tergolong dalam golongan kumpulan penulis blog tegar yang menulis segala jadah benda kehidupan dia dalam blog, tapi aku tetap terkena tempias sindrom writer's block ini.

Sesungguhnya, bidang penulisan bukanlah benda yang baru pada aku sebenarnya. Bahkan aku dulu penah ada cita2 nak jadi penulis. Aku pernah je masuk kem2 penulisan zaman sekolah aku dulu. Masa tu, memang semangat sangat nak teruskan cita2 nak jadi penulis. Mana taknya, antara panel yang penah jadi penasihat masa aku sertai kem dulu terdiri dari golongan penulis yang bertaraf sasterawan negara.

Tapi, sayang seribu kali sayang. Bila abis sekolah, aku macam terlupa pulak dengan cita2 aku yang satu ni. Tambah pulak result SPM aku takde la power mana, jadi bila sambung belajar pun aci redah je aku ambik bidang IT. Nasib baik bidang tu memberi ilmu yang berguna untuk aku. Sempat jugak la aku praktik-guna beberapa tahun sebelum aku akhirnya ambik keputusan berhenti dan jadi SAHM. But still, ilmu yang aku pelajari dulu masih relevan walau aku hanya duduk rumah. Atleast aku tau la beza thumbdrive 1gb & 1tb mana lebih besar kapasitinya. Hehehe..

Oh, terpanjang pulak mukadimah. Nampak tak bakat menulis semulajadi aku di situ. Hahaha.

Oklah, apa yang aku nak tulis ni cuma berdasarkan pemahaman dan pendapat aku sendiri la. Aku memang takde buat research ke apa benda. Sebab aku ni memang semedang ada sindrom writer's block. Tu pasal la blog ni kadang2 3-4 bulan sekali baru update. Ok, ni antara point yang aku ada berdasarkan diri aku sendiri, takde kena mengena dengan orang lain. Kalau ada kena, tu maknanya kebetulan semata2.

Malas
Ini adalah masalah biasa bagi aku. Kadang aku dah semangat ni ambik2 gambar, rangka2 dalam kepala nak bubuh apa dalam entry. Alih2, bila aku ada masa senggang perangai malas datang. Macam angin nak mengadap blog tu takde. Membaca blog orang tu rajin, tapi nak menulis tu alahai, berat. Sudahnya entry terkepam dalam kepala sampai la dah basi. Tu belum citer yang dalam draft halfway menulis tak publish2 sebab malas upload gambar!!! Watdehey @*#!(

Privacy
Yang ini pun selalu jugak menjadi concern utama. Ada masanya, setengah2 entry tu aku rasa macam terlalu privacy untuk aku kongsi dalam blog. Dah puas aku taip2, olah2. Tapi penyudahnya aku tekan cancel terus. Sebab ada certain2 cerita, aku rasa lebih baik disimpan daripada diceritakan. Sebab takut kalau diceritakan sangat, boleh mendatangkan bahaya. 

Yelah, dunia internet ni terlalu luas. Takde sempadan. Kita tak tau siapa yang memerhatikan kita tanpa kita sedar. So, baik berhati2 sebelum terlambat.

Malu / segan / silu
Ni kenyataan ni, bukan cubaan. Ada sesetengah cerita pada aku takde la sebest mana pun nak share. Ada setengah pulak aku rasa macam kalau share tu dah jatuh macam riak, takbur nak menunjuk2 pulak. Kadang2 tu kita ni tak berniat pun, tapi secara tak sedar kita yang syok menaip ni dah terlebih2 bercerita sampai orang naik meluat. Pastu orang tu duk mengutuk2 kita tak pasal2 dia dapat dosa, kesian dia. 

Jadi, baik takyah. Ye, aku ni kadang2 berlebih imaginasi sangat. Sampai boleh bayangkan orang kutuk2 sebab aku beli kete baru yang tak baru, contoh la.. 

Kekangan Masa
Selalu berlaku masa aku keje dulu la. Kadang2 tu nak sangat update, bahan2 semua dah ready dah. Gambar2 dah edit cantik2. Tapi sebab keje melambak2 nak hadap, tak dan nak menyambil update entry. Dah tu bila dah balik rumah, sibuk dengan hal kat rumah pulak. Sampai masa senggang, badan dah penat otak pulak dah tepu. Maka tiadalah entry itu terlahir sudahnya. Biasa sangat jadi dulu ni. 

Tapi sekarang dah duduk rumah, ada jugak masa2nya benda ni berlaku kat aku. Sungguh pun anak aku baru sorang, ingat sentiasa aku ada masa nak ngadap menaip2 ni. Bantai dia taknak tido, dia main tido 10 minit bangun, 10 minit bangun. Mana datang masanya. Lagi pulak kadang2 masa dia tido tu la aku nak lipat kain baju, mengemas, mengemop, memasak segala. Jadi, sama jela ceritanya. Malam2 hari aku ni malas sket nak menaip, sebab time2 tu la aku nak layan suami, layan tv. Apa ingat duduk rumah je takde keje?

Dan lain-lain lagi

Familiar tak dengan point yang last tu? Selalu digunakan masa jawab exam dulu yang menunjukkan kononnya ko ada banyak point nak cerita. Padahal yang sebenarnya ko dah takde idea nak letak apa. Tapi taknak la nampak macam sengkek sangat point yang ko dah letak, makanya tunjuk macam 'aku ada lagi point lain, saja taknak letak'.

Oklah, itu antaranya. Tujuan buat entry ni nak bagitau kepada para pembaca blog ini, saya bukan malas semata2 nak update entry. Point2 di atas tu adakalanya muncul tanpa diduga. Tapi malas tu point utama la. Hahaha. What to do. Insya Allah, akan cuba merajinkan jari jemari salleh ni untuk menulis. 

Aku perlukan catatan dalam blog ni bukan sekadar nak berkongsi, tapi untuk ingatan aku. Who knows, satu hari nanti catatan dalam blog ni la yang aku guna untuk remind something. Dah ada contoh pun baru2 ni. Bie tanya aku bila last tukar battery kereta. Aku mana la nak ingat semua benda2 tu kan. Then teringat aku ada buat entry lepas tukar battery kereta tu dulu. Sebab kebetulan masa tukar tu buat kat opis je, aku yang ngadap. Maka entry tu la yang aku refer nak tau bila aku tukar battery. Berguna jugak entry sampah aku itu!

Maka, marilah tingkatkan kerajinan untuk menulis!

*SAHM = Stay At Home Mom

Sekian..

0 Mak Joyah Bertandang:

Related Posts with Thumbnails